s

    Hej! Jag ska börja plugga i höst. Jag undrade om jag kan fortfarande bli gymnasielärare med English studies istället för att slösa 5 år på Ämneslärarutbildning? Dessutom undrade jag vilken utbildning är mer mångsidig? Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej S,
    i Sverige råder det tyvärr - lärarbrist. Just nu kan man få jobb som lärare med nästan... vilken utbildning som hlest.
    Dock är det - för att bli BEHÖRIG LÄRARE - nödvändigt att få lärarlegitimation från Skolverket. Ett av villkor för att kunna få lärarlegitimation är att man har fått ut Lärarexamen.
    Vad menar du med "English studiers"? ;)
    vänligen

    ANNA

    Hej igen, den utbildning du länkar till i din kommentar är på 3 år. Sedan, Om du med den blir behörig till KPU, kompletterande pedagogisk utbildning /vilket jag inte är säker på.../ läser du KPU i 3 terminer. Det är i så fall 4,5 år.
    Du skriver "slösa bort 5 år på ämneslärarprogrammet". På ämneslärarprogrammet blir du garanterat att läsa alla de kurser som krävs och du blir behörig lärare i 2 ämnen /om man vill bli lärare på gymnasiet/ och i 3 ämnen - om man vill bli lärare på Grundskolan, som regel, i alla fall.

    ________
    Exakt vilken behörighet KPU kommer att krävad om några år, kan inte vi här på Fråga SYV garantera dig. Förändringar kan ske.
    Testa fråga personal som jobbar på KPU. Jag tror du får svar att "vi får se vad det blir i framtiden"; jag tror inte de kommer att ge dig någon sort garanti på exakt vilka kurser eller program som kommer att ge Behörighet till KPU. Och BEHÖRIGHET är en sak; och att komma in och få utbildningsplats - är en annan. Bara för att man är Behörig, betyder ju inte att man också kommer in.
    KPU brukar prioritera sökande som ska bli lärare i flera ämnen. De som kan bli behöriga lärare i endast Ett ämne prioriteras i sista hand och kanske inte kommer in.
    På så sätt är det bekvämare och mycket mer säkert att söka till Ämneslärarprogrammet.

    • : Programmet heter "English studies" man kan studera det på Malmö högskolan https://edu.mah.se/en/Program/HGENS
    • : Jag undrade om man tar examet och sedan pedagogik att det kan underlättna lärarlegitimationen?
    • Anna : Jag har nu även utökat mitt tidigare svar till dig, var god läs ovan! :)