Birger
    Hej! Jag har missat prövningen för våren i min hemkommun. Finns det något ställe där man lättast kan hitta prövningstillfällen som är öppna ännu? Eller har ni något tips på något ställe, jag befinner mig i Uppsala och ska läsa Matte 4. Tack på förhand! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Nej, tyvärr.
    Fråga SYV har ingen möjlighet att hjälpa till "jaga" prövningstillfällen.
    Ofta är det mycket svårt att hitta. Många vill göra prövningar och det är lärarbrist.
    Dessutom täcker inte prövningsavgiften (500 kr) de kostnader som prövningsanordnaren har i samband med prövningar, därför anser sig de som ska erbjuda prövningar, ej ha råd att göra det (det är inte ovanligt att prövningsanordnare "går minus" med ca tusen kr. per prövning). Situationen blir då följande: de flesta som kan och bör anordna prövningar försöker på alla möjliga sätt undvika göra det - då det är både dyrt och besvärlig. Därför blir det extremt svårt att hitta var man kan anmäla sig.
    Det är i ALLA städer som du kan göra prövningar, oavsett var du bor eller är folkbokförd. Du får därför leta i hela Sverige. Sedan är det givetvis besvärligt för dig /dyrt också/ att åka långt och minst 2 ggr (till den skriftliga och sedan till den muntliga delen) - det förstår jag och "vem annars som helst också" förstår det... men det är i så fall upp till dig, om du vill leta även långt därifrån du bor eller om du bara letar inom pendlingsavstånd.
    Det finns inte /eller i alla fall vi har inte hittat/ någon sammanställning av vilka prövningar som man kan anmäla sig och var... utan det är varje kommun - för sig. Vissa kommuner skriver också på sina hemsidor att "om du är folkbokförd i vår kommun, kan du anmäla dig till prövningar..." vilket går emot reglerna då de ej får kräva att man är folkbokförd i just deras kommun, utan alla får anmäla sig, även de som är folkbokförda i andra kommuner.
    Tråkigt att det är på det viset. Det blir då mycket "tur"/otur - eller att man är ute i mycket god tid och letar envist och är beredd att även åka långt för att göra prövning. Suck... :(

    Som sagt, Fråga SYV kan inte leta efter prövningar... bl.a för att det är "ganska meningslöst" på det sättet att i fall vi skulle hitta var du kan anmäla dig - och skriver om det på forumet, då läser andra om det före dig och de anmäler sig och så stänger de möjlighet att anmäla sig för att "så många har redan anmält sig" - så blir du ändå utan plats, kanske...
    Men vi har inte tid att leta och så kanske det inte finns ngt. att leta efter heller (för att det kan mycket vär vara så att ingenstans i Sverige kan man anmäla sig till prövning i Matte 4 med prövnings-tillfällen innan sommaren... det kan mycket väl vara så). Att leta efter ngt. som kanske inte ens finns, kommer vi inte att göra...
    Jag förstår att det låter ganska så "absurt" att alla får lov att göra prövningar överallt, men när det kommer "till kritan" så blir det näst till "mission impossible". Jättejobbigt och orättvist! jag håller med om det, men vad ska vi göra?
    Möjighet att göra prövning är nu-för-tiden en bristvara.

    • : Tack för ditt ingående svar Anna! Det verkar, minst sagt, vara en invecklad del av skolan. Att jag då tyckte att det var väldigt svårt att hitta information och att det ofta förekom motsägelser överallt förklarar sig självt. Jag hittade en prövning som ger betyg före kompletteringen måste göras så jag slog till på den efter att ha läst ditt svar, så det är ingen jättefara för mig personligen just nu, men lite besvärligare än jag hade hoppats på. :)
    • Anna : Bra att du hittade en prövning och kunde anmäla dig. Grattis! alla har inte lika stor tur!