Agota

    Vår familj kommer att vistas utomlands under nästkommande läsår. (Utan kontinuerlig internetuppkoppling) Sonen som kommer att ha slutat grundskolan kommer att ta ett sabbatsår men önskar studera ändå och läsa in matte 1c och 2c alternativt fysik på distans. Går det? Och hur går man tillväga? MVH A.M.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Agota; för självstudier och repetition i matematik finns en bra gratis sida www.matteboken.se
    För studierna i fysik känner vi inte ngn lika bra gratis sida.
    Undrar  - hur studerar man på distans utan internetuppkoppling? Är det korrespondens per papperbreven som "förr i tiden" som tanken är att man ska kommunicera med sina lärare? bara undrar...
    ****
    Reglerna säger att när eleven har avslutat grundskolan, så har hen uppfyllt sin skolplikt om hen blev Behörig till gymnasiet. Vidarestudier är Inte obligatoriska, men om eleven vistas utomlands pga minst en av föräldrarnas arbete så kräver, då har eleven rätt att läsa via Hermods distans men det krävs, så vitt jag förstår bra internetuppkoppling och studierna sker på heltid (alltså eleven lägger ca 40 timmar/vecka på sina studier).
    ****
    Självstudier
    Det borde gå att låna böcker (eller köpa t.ex begagnade) för gymnasiestudier och bedriva självstudier på egen hand; några betyg får inte eleven på det sättet, däremot får hen kUNSKAPERNA. Har man kunskaperna blir det sedan mycket lättare att läsa vidare + att betygen kan man kanske få genom prövningar sen.
    ****
    Korrespondensgymnasiet
    Alla svenska elever får söka, oavsett var de bor; Korr erbjuder dock endast några få utbildningar och studierna sker på heltid; bra internetuppkoppling krävs och för att göra laborationerna i kemi och fysik bör man komma till skolan (i Torsås, 3 mil utanför Kalmar).
    Tips! ta kontakt med utbildningsförvaltningen i den kommunen där eleven idag är folkbokförd; hör med dem om de har några tips eller råd att ge.
    Vänligen och lycka till!
    Julia

    • : Hej! Tack för svar! Vill bara bekräfta att jag tolkar dig rätt. Således finns det inget sätt för en elev att bara läsa in och tentera av enskilda gymnasiekurser såsom man kan göra via Komvux tex om man är vuxen. ( vi kommer att ha internetuppkoppling men inte 24 h om dygnet såsom härhemma och med sannolikt viss hastighetsbegränsning som gör att videokontakt kan bli svårt, men all ananan korrespondesn kommer att sannolikt fungera.)
    • Julia : Skaffar man sig KUNSKAPERNA på ngt sätt (självstudier, privat lärare mm) kan man göra Prövningar; idag kostar varje prövning 500kr. Kan också vara svårt att hitta var man kan göra prövningar. De som inte är inskrivna på gymnasiet får göra prövnignar i alla de olika svenska städer, oavsett vilken kommun de är folkbokförda. För examensbevis kan det behövas minst 20 prövningar (ofta fler). De flesta kurer på gymnasiet är á 100p. och för exam.bevis krävs det minst 2400p. (på komvux är det 2400p och på gymnasieskolan 2500p. - skillnaden beror på att idrott och hälsa 1 får ej ingå på komvux men på gymnasiet är det en Obligatorisk kurs).