Mimmi
    Hej!

    Jag har tagit studenten och gör prövningar i flera kurser för att höja betyget. Jag kommer då räknas med i urvalsgruppen BII. Men när jag bad en studievägledare om att få göra en prövning i idrott och hälsa sa hon att jag borde ersätta den med någon annan kurs då detta är möjligt när man pluggar på komvux. Hur går jag till väga då eftersom jag endast gör prövningar och inte pluggar en hel kurs på komvux? Eller kan jag ta någon kurs på komvux istället för idrott och hälsa så att den ersätts?
    • Milla : Har du EXAMENSBEVIS eller studiebevis - från gymnasiet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Mimmi,
    om du har Examensbevis, kan du inte ersätta kurser på det sättet; alltså du måste höja betyget i just Idrott och hälsa 1 (och det kan du göra endast genom en prövning, därför att undervisning i idrott finns ej på komvux).

    Om du har ett Studiebevis från gymnasiet, måste du ta ut Examensbevis från komvux. I Examensbevis från komvux får ej idrott och hälsa 1 ingå (det är ändring i reglerna från 1 jan 2017). Innan  1 jan 2017 fick idrott hälsa 1 ingå i examensbevis från komvux, men inte i de examensbevis som utfärdas på komvux från det datumet.
    I Examensbevis från gymnasiet är idrott och hälsa 1, däremot, en obligatorisk kurs, som måste finnas med. Annars går det inte att få ut examensbevis från gymnasiet.
    Du får gärna visa mitt svar till SYV-en som du pratade med. Hen får kontakta oss om hen vill.
    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare