Jasmine
    Hej!
    Jo om man vill söka in till SU (specifikt kandidatprogrammet Bio-Geovetenskap) men inte har kompletterat Naturvetenskap 2, kan man ersätta den med Fysik 1, Kemi 1 och Biologi 1 då eller är det några fler krav? Hittar inte svaret på deras sida.
    Finns det inte fler biologiinriktningar som inte kräver Fysik 2? Ska läsa Kemi och Biologi 2 men orkar inte alla 3 nog..

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jasmine,
    att inte behöva läsa Naturkunskap 2 om man har godkända betyg i Fysik1a, Kemi 1 och Biologi 1 - hör till Generella ersättningsmöjligheter; se t.ex uhr.se/syv/svenska-meriter-i-antagning.

    Du frågar också om det finns biologi-inriktningar som inte kräver att man har godkänt betyg i Fysik 2.
    Det kan det finnas - så man får leta noga på lärosätenas hemsidor (börja på www.studera.nu - som är alla lärosätenas gemensam hemsida); men om på SU finns det ex. su.se/sok-kurser-och-program - Ämneslärarprogrammet, lärare i Biologi och Matematik; till den krävs inte fysik 2.

    Ansökningsperiod till ht-19 börjar den 15 mars; och det är till det datumet som utbildningsutbud och behörighetskraven fastställs. Idag kan man inte se alla de utbildningar som på svenska högskolor/universitet ska börjar ht-19.