jioe

    hej jag ska snart utfärda ett naturvetenskapligt gymnasieexamen från komvux och tänker söka till ett civilingenjörsprogram med det nu till hösten. Jag har A i matematik 5 men ett F i matematik 4 och alla prövningar är typ inställda nu pga corona men jag har ju fått höra att matematik 5 kan täcka behörighetskravet för matematik 4 (som är ett krav för alla civilingenjörsprogram) stämmer det? och kommer jag ändå få ett meritpoäng för matematik 5? Alltså kommer jag vara behörig till ett civilingejörsprogram på KTH UTAN matte 4 i min examen men med matte 5. och får jag ändå merirpoängen för matte 5? tack så mycket för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det är en extremt ovanlig situation du beskriver. Och det är bra om du kan fråga Antagningsgruppen på KTH, för det blir deras bedömning ang. behörigheten. Som jag ser på den situationen, så borde du bedömas som behörig och du borde få meritpoängen för matte 5. Men i syvene och sist är det antagningsgruppen på det lärosäte dit du söker som borde ge dig svar.
    vänligen
    ANNA