Klaudia
    Hej, jag går just nu första ring ekonomiprogrammet och där med 100p moderna språk.
    Jag valde italienska i början med efter några lektioner kände jag att det inte var för mig och att de inte kommer göra mig någon nytta då ja endå inte kommer hinna lära mig något på ett år och inte heller få bra betyg i ämnet då jag inte är bra på att lära mig nya språk, i 9an gick jag ut med E i spanska så. Jag frågade min rektor om jag skulle kunna ersätta de med modersmål(Polska) istället men då sa han att det var för få så det skulle inte vara någon undervisning i det. Jag har nu skippat italienska varje vecka och riskerar att förlora CSN och gå ut med ett F i det ämnet. Jag vet inte vad jag ska göra då jag verkligen inte vill gå på italienska. Jag skulle kunna gå vilken kurs som helst istället för moderna språk, jag planerar även att gå engelska 7 och matte specialisering för att få extra merit då de från moderna språk är förlorade. Jag läste att man måste få ett betyg i en påbörjad kurs så det känns som om ja inte har ett annat alternativ än att gå ut med ett F för det verkar försent för att byta och min studievägledare är inte till mycket hjälp då hon sa till mig i början av terminen att man inte ens kan byta ut moderna språk mot något annat.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Klaudia!
    Jag kan berätta om alla de olika alternativen som jag ser för dig:
    1. försöka läsa Italienska 1 med mål att få E i kursen - det är enklast och om du "lägger manken till" så tror jag du kan lyckas med det - fördelar: du behåller studiehjälp från CSN och kan mycket väl få E eller t o m högre betyg i kursen + att du får erfarenhet med dig att göra ngt. som känns "motigt", svårt men ändå klara av det, vilket är en stor merit och kommer att stärka dig som person.

    2. skippa Italienska och få F i ditt examensbevis. Nackdelar: du blir av med Studiehjälp från CSN under hela åk1 + att F i Examensbeviset drar ner Meritvärde ganska mycket, det kan göra skillnad: att du t.ex. kanske inte kommer in på den eftergymnasial utbildning som du önskar komma in på.

    3. kämpa på resten av det här året och samtidigt söka om till åk1 till nästa år till ett program där inte Moderna språk är obligatoriska kurser (det är alla yrkesprogram + Teknikprogrammet + Estetiska programmet).

    4. kämpa på under resten av det här året och söka om till en annan skola till nästa år där Polska kan läsas som Modernt språk.

    5. fråga på din skola om undervisning i Modersmål (polska) finns - och om du i så fall kan byta till Modersmål (polska). Om jag förstod dig rätt så är det Moderna språk (polska) som inte läses men hur är det med Modersmål (polska)? För modersmålsundervisning kan du åka till en annan skola kanske och läsa där?

    6. fråga om du kan bedriva självstudier i Polska och tenta av den som Moderna språk (polska) 3 i slutet av året? Om din skola skriver in Moderna språk (polska) i din Studieplan, byter ut Italienska mot polska - då har du rätt att göra tenta i den kursen på din skola. För det måste en behörig lärare finnas. Skola har rätt att ta ut avgift för prövning (max 500 kr). Om din skola godkänner denna lösning, så kan rektor (på undantag) fatta beslut om att du läser på heltid trots att du uteblir från lektioner i Italienska - för på de håltimmarna läser du innan prövning i Polska i så fall. Skulle du få E eller högre i Moderna språk (polska) 3 - får du även 0.5 i merit för det betyget. Skulle du få E eller högre i Moderna språk (polska) 4 - skulle du få 1.0 i Merit för den kursen. Om du kan göra prövningar i båda kurserna /Moderna språk (polska) 3 och 4 och få E eller högre betyg, får du 1.5 i merit/. Betyg från Prövning är lika mycket värt som betyg i slutet av en läst kurs.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Bästa hälsningar, lycka till och vi håller tummarna!
    ANNA