Esin
    Hej!
    Jag har svårt med tyska 3 i gymnasiet (går i åk 1) vilket jag tror beror på att jag gick i en friskola som fokuserade på veckoredovisningar i språk och gjorde det enklare att lära sig. Jag har nu börjat en kommunal gymnasium som får mig att känna oförberedd när det kommer till tyska. Alla elever verkar vara självsäkra och kan böja verb som jag inte kan och det gör mig ännu mer osäker. Jag ska börja mitt första år i modersmål och undrar om man kan ersätta moderna språk med modersmål när det gäller meritpoäng? Får jag meritpoäng även om jag byter till moderna språk 1/A? Hur mycket isåfall? Och om jag inte kan, hur kan jag ersätta tyskan? Jag vill verkligen kära mig språket men mår dåligt över att jag har svårt för att lära mig det.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Esin,

    för enkelhets skull säger vi att ditt Modersmål är Bulgariska språket... :) jag vet ju inte vad du har för modersmål, men vi säger "Bulgariska"... och då är det så här att i fall du får godkänt betyg i Moderna språk (Bulgariska) 3 får du 0.5 i merit, precis som om du hade betyg i Moderna språk (Tyska) 3.

    Men om du får godkänt betyg i Modersmål (Bulgariska), då får du inga meritpoäng>>. Man får inte meritpoäng för Modersmål, oavsett vad det är för språk. Elever som har Tyska som modersmål för inte heIIer några meritpoäng för ModersmåI /tyska/. I Modersmål finns det tre kurser - Modersmål 1, 1 och Aktiv tvåspråkighet. Ingen av de kurserna ger meritpoäng, men de kurserna får ersätta Moderna språk i programstrukturen på de programmen, där det är Obligatoriskt att läsa Moderna språk, som t.ex på Samhällsvetenskapsprogrammet, Naturvetenskapsprogrammet och på Ekonomiprogrammet.

    Så svar på din fråga är både Ja och Nej. Ja - modersmål får ersätta moderna språk /på så sätt att du uppnår kraven för gymnasieexamen,/ kan få examensbevis och bli behörig till högskola (och samtidigt också för andra eftergymnasiaIa utbiIdningar som t.ex de på YrkeshögskoIa).

    och

    Nej - du får inga Meritpoäng för godkända betyg i Modersmål.

    Men om din skola kan ge dig möjlighet att läsa Moderna språk (Bulgariska -.... det språket som är ditt "modersmål" men du läser det som ett modernt språk) 3 och/eller 4  då får du meritpoäng för godkända betyg i de kurser.

    Det är Olika kursplaner och olika innehåll i kurserna Moderna språk och Modersmål. Det är givetvis samma språk men språket läses på olika sätt. Olika moment gås igenom och betygsätts. Behörighet för lärare är också Olika - om det är lärare i Moderna spårk eller lärare i Modersmål.

    Det är fördelaktigare för dig att kunna läsa Bulgriska 3 och 4, jämfört med om du kan läsa Modersmål (Bulgariska) 1 och 2, t.ex. Detta för att i fall du får A betyg i Modersmål... Vi tar ett exempel: vi säger att du får alla E betyg i alla gymnasiala kurser och inga meritpoäng, men i Modersmål 1 och 2 får du A-betyg. Så här blir det med ditt meritvärde. Inga meritpoäng för modersmål, därför blir ditt Jämförelsetal = Meritvärde. För alla E betyg får du 10.0 i jämförelsetal, men A betyget i 2 hundrapoängskurser (som modersmålskurser är, de är á 100 poäng/styck :) höjer ditt jämförelsetal till ca 10.8.

    Men om du skulle läst Moderna språk 3 och 4 och fick bara E betyg i de två kurserna samt har E betyg i alla andra kurser ocks (precis som i exemplet ovan) - då får du meritvärde på ca 11.5, där för att godkänt betyg betyg i moderna språk 3 ger 0.5 i merit; och godkänt betyg i moderna språk 4 ger 1.0 i merit. Du får, alltså 10.0 i jämförelsetal + 1.5 i merit = meritvärde på 11.5.

    Du får högre meritvärde även med E betyg i moderna språk 3 (och ännu högre med moderna språk 4) än med A betyg i modersmål.

    Hoppas det inte blev för krångIigt och går att förstå... :) *L*

    L. :)

    P.S: läs om Meritpoäng på GymnasieGuiden.se - här>>

    och om Kraven för examen från gymnasiet - här>>>

    Liselotte