Loke
    Jag går i sjunde klass i en 6-9 skola som erbjuder nya språk för både sexorna och åttorna. För sexorna så ger detta givetvis höjningen från max.320 till max.340.
    Medan språket för åttorna som är på elevens val ger ett "extraämne" som ersätter det sämsta av de 16 obligatoriska ämnena(förutom sv, ma, eng), om man får högre betyg i det.

    Jag har dock en kompis som är dyslektiker och hoppade av tyska i början av sexan. Nu är det dags för oss att välja ett ytterligare språk och han som nu klarar skolan mycket bättre vänder sig till mig för vägledning.
    Kan detta språk tilldela min kompis de poäng som kommer från det sjuttonde ämnet? Är det värt för honom att välja det när han har hyfsade betyg(C-B) i andra ämnen?

    Annars lägger jag till att sidan inte är så mobilanpassad, alltså bristande support för virituellt tangentbord.
    • Anna : Jag har redan meddelat programmeraren om att det finns synpunkt på "mobilanpassning". Tack! :) Jag ska nu svara på din fråga om moderna språk.
    • Anna : Skulle du kunna beskriva lite mer utförligt vad som är mindre bra på mobilsidan? Det är ett önskemål från programmeraren. :) Tackar på förhand!
    • Anna : Du kan svara i en kommentar eller i en ny fråga - vilket som passar dig bäst.
    • : Tack för ett snabbt och tydligt svar, er organisation är faktisk både välbehövd och praktisk. Angåede mobilvänligheten så var det bara en liten sak, i fältet "Min Skola" så dök inte mobiltangentbordet upp på en ipad med ios9. Jag har själv letat efter felet men hittade inget.
    • Anna : Tack för din kommentar! Jag har nu meddelat vår programmerare om din synpunkt. Vi hoppas hen kan rätta till det!
    • Milla : Du får gärna testa mobilvänligheten igen, för vi har meddelat programmeraren om det som du påpekade om. Se om det är fixat nu! :) Och du får också gärna Gilla Fråga SYV på Facebook https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts och även tipsa dina kompisar om vår sida. Vi vill kunna hjälpa fler!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    tack för att du lämnade synpunkt ang. "mobilanpassning". Vi ska se vad vi kan göra åt det. Det kan hända att vår programmerare vill fråga dig mer om vad som önskas att han gör (programmerar om).

    Och nu till svar på din fråga om moderna språk.

    Om din kompis har Intyg om att utredning gjordes och speciallärare har fastställt att hen har dyslexi, kan special-lösningar träda i kraft och det på olika sätt.

    1) För det första, så har hen i så fall rätt till undervisning i små grupper eller t o m individuellt med specialläraren eller med ämneslärarna.

    2) För det andra, att speciallärare ihop med kurator och rektor kan försöka få igenom ansökan "i fri kvot" så att eleven lättare kommer in på den gymnasial utbildning som hen vill komma in på.

    Men, formellt sett, bortsett från de två punkter ovan om speciallösningar, så är det precis som du skriver - att i fall man läser Moderna språk inom Språkval (dvs från åk6) - då kan man få de poängen som "17-de ämne", som extrapoäng.

    Men i fall man läser moderna språk från åk8 (dvs som Elevens val) - då är det så att man sedan väljer de 16 bästa/högsta betyg som man konkurrerar med om en plats på gymnasiet.

    Du kan reglerna och kanske inte behöver läsa om behörighet till olika gymnasieprogram HÄR >>

    men jag har nu satt in en länk i alla fall, gå in på sidan om du vill, kanske hittar du någon liten detalj eller ngt annat intressant där. T.ex så finns det annat bra info - t.ex Tips om Studieteknik som är mycket uppskattade.

    Jag hoppas mitt svar blit till hjälp för din kompis!

    Tack ännu en gång för att du påpekade om mobilvänlighet (eller snarade dess avsaknad :) till oss!

    Bästa hälsningar

    ANNA