M

    Hej! Jag gick på vård och omsorg programmet på gymnasiet. Jag ville bli ssk men nu har jag ändrat mig och vill bli ingenjör istället. Jag har svenska 3 engelska 6 och matte 2, det enda jag vet är att jag måste plugga upp matte3 för en ingenjör utbildning. Min fråga är då har jag ämnen som kan tex ersätta fysik2 kemi2 och biologi 2 eftersom jag läst medicin 1 och 2?

    • Anonymous : Hej! Jag är ingen studie- och yrkesvägledare men beroende på den ingenjörsutbildning du vill söka, så kommer du alltid behöva kravet Matte 4, Kemi 1 och Fysik 2. Du kan tyvärr inte ersätta dessa ämnen mot Medicin eftersom ämnen som exempelvis Fysik 2 är mycket avancerade jämfört med de. Du kommer att vara tvungen att läsa alla behörigheter för att kunna söka till någon ingenjörsutbildning överhuvudtaget.
    • Anna :

      Tack Mikael för ditt svar! du har rätt - man måste läsa in alla behörigheter. ang. Ingenjör - så finns det många olika ingenjörs-yrken >>, bl.a Gymnasieingenjör >> och Intenjörer inom många olika inriktningar med examen från Yrkeshögskola.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Mikael har rätt (syftar på kommentar till ditt svar): Medicin kan inte ersätta biologi eller fysik eller kemi - det är Olika ämnen.
    till Civilingenjörsutbildningar krävs det Matte 4, så det räcker inte med matte 3.

    Du skriver på att du vill bli "ingenjör" och utbildningarna finns i så fall även inom yrkeshögskola, där lägre behörighet räcker, men du menar kanske just Civilintenjör?
    Vänligen
    ANNA

    Du kan också kika på några yrkeshögskoleutbildningar och det är bra att veta att det går att söka till många olika utbildningar samtidigt - till komvux, till yrkeshögskola, till folkhögskola och till högskola - och se sen var man kom in och välja efter det...
    Exempel på yrkeshögskoleutbildningar, nedan:
    https://www.yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/tandskoterska-karlskrona
    https://www.yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/steriltekniker-shlm