Parmida
    Hej! Jag är 02 och ska alltså börja gymnasiet nästa höst. Jag står mellan att välja ester dans och samhäll beteende, jag vill senare bli lärare i svenska och so åk 7-9, går det om jag går estet? Och är det "smart" att gå något man tycker om att göra, eller ska man ta det mer seriöst? Jag får hela tiden höra att jag slösar mina betyg om jag går estet och att jag borde gå sam men personligen vill jag gå estet.. hjälp!! hur ska man tänka?!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Om du vill bli lärare i svenska och SO-ämnena och vill Garanterat bli behörig direkt på gymnasiet och inte behöva komplettera efter gymnasiet - då måste jag svara att du tar en "risk" genom att välja Estetiska programmet, för att det är inte säkert du kan läsa Samhällskunskap 2 på ES. Och du kommer med stor sannolikhet behöva godkänt betyg i Samhällskunskap 2 för behörighet till utbildningen på högskola som leder till yrket SO-lärare.
    Inom svenska är det inga problem, eftersom ES är ett högskoleförberedande program och man läser lika mycket svenska på ES och SA.

    Du är fortfarande mycket ung och kan ändra dig flera gånger ang. yrkesval. Du kanske senare vill bli lärare i dans /danspedagog/ eller på ngt. sätt kombinera dans "in i ditt yrke" på ngt. sätt.

    Än finns det tid. Du kan ändra ditt gymnasieval fram till sista dagen i Omvalsperioden - senare under våren.
    Mitt förslag är att du bokar Prova-på dag på båda utbildningar och jämför dem genom att testa vara gymnasieelev för en dag på vardera program.
    Att "slösa" bra betyg från grundskolan ...? det tycker inte jag är relevant påstående, över huvudet taget om man söker till gymnasiet. Att slösa bra betyg från grundskolan skulle vara att inte söka till gymnasiet, inte söka jobb - utan sitta hemma och inte göra ngt.
    Om du läser på gymnasiet, oavsett vilket program du läser på, läser man svenska, engelska, matematik, historia, samhällskunskap, religionskunskap - på alla program. Du kan satsa på självstudier också, utanför skolan. Det är ingen som säger att kunskap finns att få endast i skolan.
    Om eleven är motiverad, mår bra och gör sitt bästa i skolan - kan man komma väldigt långt på alla gymnasieprogram. Men jag kan inte /får inte/ skriva - välj det här programmet! :( Jag känner inte dig. Dina föräldrar känner dig och vill ditt bästa, men det betyder inte alltid att de kan välja rätt för dig utbildning bättre än du själv kan.
    Försök prata med dina föräldrar om att Motion är viktig - och du kommer att motionera genom dans och kan på så sätt nå bättre resultat i alla ämnen du läser.
    Annars så kan man kanske läsa på Samhällsvet.programmet och dansa på en Kulturskola eller inom någon förening på kvällstid och/eller på helgerna.
    All utbildning och alla aktiviteter finns ju inte endast i skolan.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!

    Lycka till"

    ANNA