Dennis
    Hej!
    Jag är kille som är 15 år. Jag ska snart söka gymnasium och har det rätt så tufft med vad jag ska välja (just nu).

    Jag är och har alltid varit intresserad av Skådespeleri och har gått på teater i olika teaterskolor och nu går jag på filmskola bakom-framför kamera.

    Iallafall, jag undrar om det finns skådespeleri på estetik & media linjen. Jag är ju väldigt intresserad av film-redigering, håller på med det på fritiden, samtidigt skådespeleri. Men håller man på med framför kameran på estetik och media?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Dennis!

    I de obligatoriska kurserna på Estetiska programmet ingår det inte "skådespeleri", om man väljer en annan inriktning än Teater.

    Men man får läsa de kurser som ingår i inriktning Teater - som Programfördjupande på estetiska programmet, valfri inriktning. Det kan du se i programplanen för Estetiska programmet + att man på alla program för även välja 200 poäng inom Individuellt val. Det är sammanlagt 500 poäng + 200 poäng - mellan en frärde och en tredje del av utbildningen /hela utbildningen är på 2500 poäng/. Tänk på att du kanske kan välja tema för gymnasiearbete (som är obligatorisk kurs i åk3) utifrån ditt intresse för skådespeleri.

    Vilka kurser som just den skola kan erbjuda att välja bland, som du ska läsa på - beror på vad skola har för möjligheter. Om det, för övrigt, inte erbjuds inriktng Teater på den gymnasieskolan, är det mycket tveksamt att "teater-kurser" kommer att erbjudas. Men det får man se på skolans hemsida eller fråga på skolan, när man t.ex går på öppet hus - eller bokar "prova-på" /skugga/ dag.

    Om du berättar var du bor, kan vi tipsa dig om gymnasieskolor som finns nära dig.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare