Anna

    Hej! Jag heter Anna och om några månader ska jag välja vilket pogram jag vill gå och vilket gymnasium. Jag funderar på att gå något enligt media, för det är något som jag brinner för och verkar intressant. Men frågan är vilken linje jag ska gå då. Jag har sett att man kan gå estetik och media som är enligt estet. Men sen har jag sett samhälle och media (jag tror det heter så?) och då vet jag inte vilken jag ska välja. Sen har jag läst hur mycket poäng man får av dom linjerna och det stog att estetik och media ger 400 p och samhälle/media ger 350 p. Det fattar jag inte, eftersom det känns som media från samhällsvetenskap pogrammet har mer som läggs till (t.ex matte 1b, so...). Jag tycker alla delar i so är kul, med historia, geografi, samhälle m.m. Men jag är rädd att det kommer bli svår matte, eftersom jag är inte direkt den bästa i matte. Jag har typ bara godkänt där. Så mina frågor är, samhällsvetenskap pogrammet bra för mig som gillar media och inte den bästa på matte? Skulle jag klara matten? Vad är skillnaden mellan den linjen och estetik och media? Vilka jobb kan man plugga till från dom linjerna? Vilken linje har större chans?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anna,

    på Estetiska programmet läser man mindre matte, än på Samhällsvetenskapsprogrammet och behöver inte läsa moderna språk.

    Det är de 2 stora skillnader mellan de två utbildningar som ditt val står mellan.
    På Estetiska programmet läser man endast en mattekurs, matemaik 1b, som en obligatorisk kurs. På Samhällsvetenskapsprogrammet läser man både matematik 1b och 2b, dvs två mattekurser, som obligatoriska.

    Ang. moderna språk - så måste man läsa två kurser Moderna språk på SA, men behöver inte läsa ngt. modernt språk över huvudet taget på ES.

    Ang. vilka jobb man kan plugga till efter gymnasiet - så är det extremt många, tusentals, och omöjliga att nämna i ett svar här på sidan. :)
    Mycket beror också på om man har godkänt betyg i matte 2 eller inte - för att det är många högskoleutbildningar som kräver godkänt betyg i matte 2;

    om man t.ex läser på SA, så läser man matte 2b men det behöver man ju inte få godkänt betyg i; får man F betyg i matte 2, blir man inte behörig till någon utbildning som kräver matte 2. På ES behöver man inte läsa mer matte än 1b, men kan lägga till 2b som en valbar kurs och klarar man godkänt betyg i den kursen, blir man behörig till alla de utbildningar som kräver matte 2 godkänt betyg i.

    Så... eftersom du är osäker på hur mycket matte du klarar av, så tycker jag därför att det kanske är bäst om du i första hand söker till Estetiska programmet; och sedan, när du läser matte 1b, kan du bestämma om du vill lägga till matte 2b eller inte. Det blir valbart för dig.

    På SA blir det inte valbart, utan du blir tvungen att läsa matte 2.