Lisa
    Hej!
    Jag läser estetiska programmet med 1150p gymnasiegemensamma ämnen, 150p programgemensamma karaktärsämnen, 300p inrtikningar, 500p programfördjupningar och 200p individuellt val kurser. Utöver det har jag läst moderna språk 3 som är 100p och ger 0.5 och moderna språk steg 4 som är 100p och ger 1 poäng som utökade kurser. Min fråga är bland programfördjupningar kurser har jag läst Estetisk kommunikation 2 (100p) och fått ett C. Jag undrar om jag kan byta ut Estetisk kommunikation 2 mot moderna språk steg 3. Alltså Estetisk kommunikation 2 kursen räknas som Utökad kurs där betyget inte kommer räknas med i snittbetyget och moderna språk 3 räknas inom programfördjupningar och betyget räknas med i snittbetyget då jag har bättre betyg i kursen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,

    man får läsa Moderna språk som Programfördjupningar på Estetiska programmet. Det kan du se i programplanen för ES>> men det är inte elevens rättighet att bara ta och byta ut kursernas "öronmärknig". Du måste prata med SYV på din skoIa och be att Syv ändrar i din studieplan.

    Du får hemskt gärna visa detta svar för din syv.

    Avsikten med utökade kurser är egentigen inte att kunna göra så som du önskar. Dock vet vi att många gymnasieskoIor ändrar i elevernas Studieplaner endast med avsikt att eIeven ska ha ett högre meritvärde.

    Beslut om hur ditt examensbevis kommer att se ut ligger till syvene och sist på rektors bord (rektor på ditt program). Prata med SYV på din skoIa.

    Lycka till!

    Julia SYV