simon
    Hej, jag går på komvux just nu och undrar om ni vet om det finns någon skola (helst distans) som erbjuder estniska som moderna språk-kurs? Jag behöver läsa moderna språk på min linje men är inte superintresserad på någon utav de stora språken. Hade varit väldigt kul att läsa estniska på gymnasienivå.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Simon,
    på komvux är det Inte obligatoriskt att läsa moderna språk på någon av "programmen" på gymnasiet. du kan läsa andra kurser.
    För det andra, så är det komvux I DIN KOMMUN, där du är folkbokförd - som får statsbidrag för att ge dig undervisning, och inte komvux i någon annan kommun - därför är det inte lönt att leta om att i fall på någon komvux som estniska skulle ev erbjudas, för att du blir med 99,99% säkerhet ej antagen där. Du skulle i så fall behöva skriva in dig (folkbokföra dig) i den aktuella kommunen; i och för sig kan din komvux köpa kurser hos andra komvux, men de gör det mycket sparsamt (oftast endast om de ej själva kan erbjuda någon Obligatorisk kurs) - detta för att det är dyrt.

    Ännu en fundering - finska och estiska är språk som tillhör samma språkgrupp. Det är givetvis inte samma språk, men de är rätt så lika, ändå. Så - kanske kan det vara en bra idé att läsa finska i så fall? Om nu komvux i din kommun kan erbjuda läsa finska eller kan/vill köpa den kursen någonstans just för dig. Varför det är lättare att få läsa finska än estniska? Jo, av flera olika anledningar: bl a är finska ett av Sveriges oficiella minoritetsspråk; det finns också fler personer som kan finska i Sverige än de som kan estniska.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänligen
    Julia syv