Micke
    Hej SYV!

    Jag hade tänkt börja studera på högskolan nu i år, i något av de ingenjörsutbildningar som finns i antingen Chalmers, LiTH eller LTH. Optimala tanken är att utöver det läsa en ekonomie kandidat.

    Intagningspoängen för ekonomie kandidat är snäppet höga för att jag ska kunna komma in på mina gymnasiala betyg men det hindrar dock inte mig från att komma in på ingenjörs utbildningen.

    Min fråga är då om man efter att ha läst ett antal högskolepoäng på skolan har någon slags förtur om man skulle söka in sig till kandidat inom ekonomi? Eller går de endast efter gymnasiebetyget oavsett vad?

    En annan fråga är huruvida arbetsmarknaden ser på en Högskoleingenjörexaminerad person med en Master gentemot en examinerad Civilingenjör. Finns där fortfarande en skillnad i kunskap, löneutveckling och förmåner för ledarroller? Eller kan man säga att en högskoleingenjör med master har samma förutsättning som en civilingenjör i arbetsmarknaden?

    Med vänliga hälsningar

    Micke

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Micke!

    Till grundutbildningar på högskola (t.ex kandidat) antas man på sina gymnasiala betyg.

    Ett sätt att förbättra sina chanser är att göra Högskoleprovet. Då konkurrerar du även i HP-urvalsgruppen.

    Högskoleingenjör + master = samma kunskaper och förutsättningar som Civilingenjör. Det är i alla fall vad jag tror och känner till.

    Ang. kandidatexamen i ekonomi: man kan sätta ihop sin egna generella kandidatexamen - du behöver i så fall läsa t.ex 90 högskolepoäng (3 terminer) Företagsekonomi + 30 hp (en termin) Nationalekonomi + 60 hp (2 terminer på heltid) vilka högskolekurser som helst. I de "fria" 60 hp kan du ta in de kurser som du läser inom ingenjörsutbildingen. På så sätt kortar du ner din studietid med 1 år.

    Ett annat sätt att korta ner sin studietid på högskola är att läsa på mer än heltid. Det som är tillåtet är att läsa 150% av heltid, dvs 45 hp per termin.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA