Hadil
    Hej,

    Jag går andra året på gymnasiet, läser samhälle med beteendeinriktning. I slutet av ettan utvecklade jag en depression, detta har gjort skolan mycket jobbigare för mig. Jag har tappat motivationen helt och kan aldrig tänka klart. Nu är andra läsåret snart slut, och det har gått väldigt dåligt, det verkar som att jag inte kommer lyckas med att få godkänt i alla kurser, kanske engelska6, psykologi2, kommuniktion, och matte2b. De andra kurserna ligger jag verkligen på gränsen i. Kuratorn på min skola har berättat att det finns möjlighet för mig att gå ett fjärde år, jag börjar överväga det, men samtidigt vill jag lämna min skola så fort som möjligt, jag vill inte komma tillbaka till samma ställe efter studenten.

    Vad ska jag göra? Finns det en skillnad mellan att läsa om kurserna under ett fjärde år eller på komvux? Hur påverkas meritvärdet och poängen? Vilket är bättre?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hadil,

    det är mycket tråkigt att du pga din hälsa inte hänger med i alla kurser.

    Jag tycker att kurators förslag om att förlänga din studiegång och läsa fjärde året på gymnasiet - är ett Mycket bra och för dig Fördelaktigt förslag.

    För det första, så finns det inga garantier på att få plats på kurser på komvux. Komvux prioriterar "kortubildade", dvs de som ej har grundskolekompetens i första hand, sedan kan pengarna för att köpa studieplatser ta slut - och då får man besked PLATSBRIST, kanske kommer man på någon kurs, men inte på alla som man sökte & som man behöver läsa; då får man söka till nästa antagningstillfälle... och så hålla på så här -... på komvux, alltså.

    På gymnasiet får du garanterat plats på kurserna. Du har också rätt att läsa på heltid. Det har du inte på komvux. Och läser man deltid, påverkas också "studieekonomi". Man har inte rätt till lika mycket pengar om man läser på deltid. Jag syftar på studiemedel. Studiehjälp (dvs t o m vårterminen det kalenderåret du fyller 20 år - har du bara rätt till om du läser på Heltid). Så, det kan bli så att du på komvux får kurser till 75% av studietakt och om du ännu inte gammal nog för studiemedel, får du i så fall "noll" kr i studiehjälp - för att du läser på deltid, och inte på heltid.

    Fler fördelar på gymnasiet: gratis lunch får du inte på komvux. Examensbevis från komvux kommer troligtvis placera dig i BII, kompletterings-urvalsgruppen, vid ansökan till högskola. Regeln säger att i fall personen har mindre än två tredje delar av sina poäng från komvux, då är det Komplettering ... Däremot om du läsa hela eller nästan hela din utbildning på komvux, då är det inte komplettering. Du kommer troligtvis jus Komplettera på komvux; och då får du med Examensbeviset från komvux prövas i BII, kompletteringsgruppen, till högskola, som är ofta svårare att komma in i.

    Ännu en sak: Betyg i Idrott och hälsa 1 får ej ingå i Examensbevis från komvux. Om du har högt betyg i Idrott och hälsa 1 är det synd att "förlora" det betyget. Genom att stanna på gymnasiet och få examensbevis från gymnasiet, kommer du att ha betyg i Idrott och hälsa 1 in i ditt examensbevis; därför att den kursen är Obligatorisk på gymnasiet.

    Jag tycker det finns många fördellar i att stanna på gymnasiet ännu ett år. Det är ett förmånligt erbjudande som få elever får. Det är tur för dig om du får beslut om "förlängd studiegång" och får den förmånen att stanna ännu ett år på gymnasiet.

    Om jag var i "dina skor" skulle jag 100% tackar Ja till erbjudande att stanna på gymnasiet ännu ett år.

    Bästa hälsningar

    ANNA