Jan
    hej SYV!
    Min bror går på ett yrkesprogram och är snart klar med gymnasiet. De sa på hans skola något om att de som vill kan få Europass... men vad är det för något?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Jan!

    Om Europass (för elever som har gått på ett yrkesprogram och uppnått kraven för gymnasieexamen) kan man läsa på Skolverkets hemsida, här får du snabblänk>>

    Din bror, precis som alla andra elever på ett yrkesprogram, som uppnår kraven för gymnasieexamen, har rätt att få ett sådant Europass och jag tycker absolut han ska ha ett (kan vara bra att ha om han i framtiden skulle velat jobba i ett annat EU land, t.ex).

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Europass (tillägg till Examensbeviset från ett yrkesprogram) kan man också få på engelska, läs här>>

    Även inom Yrkeshögskola finns det möjlighet att få Europass. Mer information om Europass finns på Universitets- och högskolerådets hemsida>>

    Iband använder man ordet "Europass" för att beskriva en samling av olika meriter som är gångbara när man söker jobb utomlands. Men i din fråga (om din brors utbildning på yrkesprogrammet på gymnasiet) så är det ett enskilt dokument som kommer på svenska eller på engelska beskriva vad din bror har lärt sig under sin gymnasieutbildning.

    Sedan kan han samla på sig fler meriter och bifoga till Europasset - samla till ett riktigt tjockt Euro-portfölj, kanske... :) så blir det sedan lätt att söka jobb utomlands (i första hand inom EU). Har man sina utbildningsdokument på engelska, är det ett plus. För man vet kanske inte idag om man om några år vill söka jobb utomlands.