Hanna
    Hej!
    Jag läste vård och omsorg på gymnasiet och tog studenten 2015 med minst E i 1750p.
    VT -16 läste jag 400p på en kommunal komvux-skola.
    Under sommaren -16 läste jag 50p på en privat komvux skola (sökt genom kommunen) och löser nu 50p på ytterligare en privat skola (även denna sökt genom kommunen)
    Vilket gör att jag har godkänt i 2250p och då borde jag väl få min undersköterske examen till jul! Men hur går jag tillväga för att få ihop alla dessa betygspapper och få en examen?
    Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    det är Rektor på komvux som skriver under ditt Examensbevis. Det är SYV på komvux som förbereder ditt Examensbevis till rektor för påskrift.

    Du bör därför boka tid för Planering av examensbevis med SYV på komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd.

    I Examensbevis från komvux måste minst 2400 poäng ingå. 150 poäng av dem kan vara betygsatta med F, men inte i vilka kurser som heIst.

    Jag undrar om du har godkänt betyg i Idrott och hälsa 1, en 100 poängskurs? Det är viktigt för att i fall du har godkänt betyg i den kursen och vill ta in den i ditt Examensbevis, då är det lite bråttom , - då reglerna ändras och du kan bara ta in den kursen i ditt examensbevis från komvux, om du får Examensbevis innan årsskiftet.

    Från 1 jan2017 får ej kurs Idrott och hälsa 1 ingå i examensbevis från komvux.

    Jag hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp för dig!

    ANNA

    • : Tack för snabbt svar :)
    • : Tack för snabbt svar :) Jag läste 2500 poäng i gymnasiet men fick bara godkänt i 1750, räknas dessa in i de 2400 poängen då? Och nej jag har inte godkänt i idrott :)
    • Julia : Om du inte har godkänt i idrott är det inte bråttom, då förändras inget för dig efter 1 januari 2017. Det är noga exakt ViIka KURSER som du har godkända betyg i - för att få Examensbevis. Dock kan du få jobb som Undersköterska även utan examensbevis, då det är inte är ett legitimationsyrke och arbetsgivaren kan anstäIIa vem hen själv vill.