Johanna
    Hej! Jag fick ut gymnasiet med 2250p i somras. Hur mycket behöver jag läsa för att få plugga på universitet? Läser just nu 2 ämnen, 200p på distans men vill gärna avbryta ett ämne eftersom det är för svårt. Kan man "byta" ämne och plocka bort det ena på komvux?

    Vill gärna plugga till hösten...

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Johanna,

    jag tycker du behöver göra planering av Examensbevis, tillsammans med studie- och yrkesvägledare på komvux. Det är 2400 poäng som måste ingå i examensbevis från komvux. om du har 2250 godkända poäng, behöver du exakt 150 poäng till som du måste ta in i ditt examensbevis från komvux. Om du nu hoppar av en 100 poängskurs, och får godkänt betyg i en annan kurs a´100 poäng, måste du ha ännu en kurs á 50 poäng med godkänt betyg eller med F-betyg, får att kunna få ut ditt examensbevis. Du kan ta in 50 F i examensbevis. Har du någon kurs som är på 50 poäng och som är betygsatt med F?

    Om du inte vill ha några F betyg i ditt examensbevis, behöver du i så fall läsa ännu någon kurs á 50 eller 150 poäng, detta för att det är exakt 2400 poäng "vanliga kurser" som måste ingå i ditt examensbevis. Kanske kan syv på komvux "klyva" någon 100 poängskurs, t.ex samhällskunskap 1b - in i två kurser á 50 poäng - samhällskunskap 1a1 och 1a2. Detta måste du diskutera med syv på komvux.

    Om en kurs är för svår, kanske du ändå kan få godkänt betyg? Tar du studiemedel? om du tar studiemedel och hoppar av en kurs, måste du genast meddela CSN och de räknar om och beslutar om du fortfarande efter avhopp har rätt till studiemedel... i annat fall kan du få återkrav, att betala tillbaka det som CSN har betalat ut till dig.

    Mina råd: gör planering med syv på komvux. Och om du tar studiemedel, och bestämmer dig för att avbryta en kurs, prata med personal på csn.

    Vänligen

    Liselotte syv

    Liselotte
    • : Tack för snabbt svar. Jag såg att jag skrev fel. Gicl ut med 2200p godkänt.
    • : Så fattas 200p (fick 300p F i gymnasiet) men det borde gå och ta bort en kurs? Det är fysik 2 som jag har svårt för. Har inte csn
    • Anna : Betyg i Idrott och hälsa 1 får ej längre tas in i Examensbevis från Komvux. Så de 100 poängen "förlorar" du - om du nu har godkänt betyg i Idrott och hälsa 1 från gymnasiet. På så sätt behöver du inte 200 utan 300 poäng. F-poäng får tas in i examensbevis, men inte i vilka kurser som helst. Fysik 2 behöver du inte ha med i examensbeviset från komvux. Att samråda med syv på komvux och strukturera upp - gå igenom vad du har och vad du läser och vad du vill - är bra att göra Tillsammans med en SYV på Komvux. För att det är SYV på komvux som kommer att sätta ihop ditt examensbevis och presentera för Rektor för rektors godkännande och påskrift. Om du planerar själv, på egen hand, finns det risk att din planering inte går igenom och du får inte ut ditt examensbevis.