Gökhan

    Hej! Nu är det såhär att jag är tekniskt sett är med i ett program men eftersom jag inte klarade av upplägget så läser jag fristående kurser. Jag har 52.5 hp från företagsekonomi och 24 hp från språk och alla poäng från Stockholms universitet och vid tillfället pluggar jag Nationalekonomi som är 30 hp. Så till VT18, om jag väljer att plugga 7.5 hp en kurs i Företagsekonomi från Linnéuniversitetet och 15 hp Statistik från Karlstads universitet samt 15 hp Handelsrätt från Uppsala universitet. Till HT18 väljer jag att studera Företagsekonomi 3 på Stockholms universitet samt en 7.5 hp mattematik kurs. Mitt upplägg blir då 52.5 hp i Företagsekonomi 24 hp i språk 30hp Nationalekonomi 15hp Statistik* 15hp Handelsrätt* 7.5 Aktiekunskap (företagsekonomikurs)* 7.5 Matematik 30hp Företagsekonomi 3 = 181.5 hp *Annat lärosäte Går det då att ta ett examen från Stockholms Universitet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Gökhan,

    menar du Kandidatexamen? att du vill ta kandidatexamen från Stockholms universitet? Vilket blir ditt huvudämne? I huvudämnet måste man ha minst 90 högskolepoäng. I vilket ämne kommer du att ha minst 90 hp? Jag kan inte i ditt upplägg se att du kommer att ha minst 90 högskolepoäng /studier på heltid i 3 terminer eller på halvtid i sex terminer/ i ett och samma ämne - det är ett "måste" för att kunna ta ut kandidatexamen.

    Men prata med studievägledare på den institutuinen där du tänker ta ut kandidatexamen. Varje högskole/universitet kan även göra lokala bedömningar, men jag tror inte de kan frångå det där med "minst 90 hp i huvudämnet".

    Bästa hälsningar

    ANNA