julia
    Om man har läst 2400 poäng på gymnasiet eftersom jag inte har läst idrott, och därför inte kunnat få examensbevis, kan man gå till komvux då och få ett examensbevis där på en gång? För på komvux behöver man ju inte läsa mer än 2400 poäng?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,

    det stämmer att det för Examensbevis från Komvux räcker med 2400 poäng och att man behöver ej ha betyg i Idrott och hälsa för att kunna ta ut examensbevis från vuxenutbildningen.

    Smart är i så fall att passa på och läsa några kurser och ta ut Examensbevis med högre meritvärde än du annars skulle kunna få. Det är friare regler vad det gäller innehåll i examensbeviset från komvux (jämfört med gymnasiet). Om man inte redan har A betyg i alla de 2400 poängen och samtidigt är behörig till den högskoleutbildning elle en annan eftergymnasial utbildning (t.ex på en yrkeshögskola) man vill läsa, då är det smart att försöka bättra på (höja) meritvärdet.

    ang. om man måste läsa någon kurs på komvux, eller bara kan gå "raka vägen" till komvux och ta ut Examensbevis i ditt fall - så är det okart. För att en expert på område säger att hen inte kan hitta någonting i de styrdokument som säger att man måste läsa en kurs på komvux, och då är hen benägen att tolka det som så att man inte ska behöva göra det. Å andra sidan, så är "gällande praxis" sådan att man läser minst en kurs på komvux för att sedan ta ut någon sort utbildningsdokument från komvux.

    Jag har nu kontaktat betygsexpert på Skolverket och inväntar svar. Det kan dröja några dagar innan det svaret kommer. Du kan emellertid kontakta komvux och fråga om de kan tänka sig att utfärda Examensbevis för dig utan att du ska behöva läsa någon kurs hos dem. Troligtvis svarar de på komvux "nej". Och då kan du fråga om de kan komma med någon "officiell förklaring", dvs hänvisa till något styrdokument som förbjuder dem att utfärda Examensbevis utan att du har läst minst en kurs hos dem.

    Om du får någon hänvisning till ett styrdokuement (kapitel och paragraf i det dokumentet) - ber jag dig att höra av dig och berätta det för oss.

    Lovar att återkomma så fort vi får svar från en betygsexpert på Skolverket!

    Hälsningar

    Mikael SYV

    • : Tack för svaret Mikeal. Jag har mejlat komvux men har inte fått svar än. Hur kan jag höja mitt meritvärde? Kan jag bara läsa vilken kurs som helst och den räknas med i meritvärdet? Eller menar du att jag kan läsa en kurs jag redan läst och höja mig? Jag är intresserad av att höja meritvärdet, men förstår inte riktigt hur jag gör. /Julia
    • Anna : Du som inte har Examensbevis har ganska stort "handlingsutrymme" - och kan faktiskt Iäsa eller göra prövningar i kurser du inte tidigare har läst och sedan "låsa in" de betygen i Examensbeviset. Jag skriver nu ett nytt svar till dig.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    När du inte har Examensbevis och behöver det för att bli behörig till högskola - kan du utnytta den situationen, och tänka på hur du kan höja merit.

    Det är fördelaktigt för dig att ha in i ditt examensbevis kurser som ger dig max i merit, 2,5 meritpoäng>>. ViIka kurser som ger meritpoäng>> beror deltiv även på viIken utb du söker på högskola. Sedan är det också bra om du har även alla de kurser som krävs för SärskiId behörighet tiII just den utb som du viII söka på högskoIan in i ditt examensbevis. Och för övrigt - att du har så höga betyg i aIIa kurser som möjIigt.

    Men det är inte riktigt så bra att man kan från examensbevis på komvux ta in vilka kurser som heIst. :) Examensbevis från komvux bör "påminna" om innehåll i något gymnasieprogram, och man behöver ha alla betyg från gymnasiegemensamma ämnen, från programgemensamma ämnen men sedan är det endast mer än hälften av återstående poängen som måste vara från "rätt program" och resten kan vara vilka gymnasiala kurser som helst.

    Om du "radar upp" vilka kurser du har betyg i - skriv av från ditt Studiebevis, t.ex

    Engelska 5 - ... betyg B

    Engelska 6 - ... betyg C

    och så vidare, samt skriv också vilket program och inriktning du har läst - så kan vi ge förslag på vilka kurser du måste behålla, vilka vi tycker att du bör behålla och vilka vi tycker att du skulle vinna på att byta ut.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Jo, skriv också vilken Särskild behörighet är det till just den utb på högskola som du i första hand vill söka till. :)

    • : Jag har följande betyg:
    • Milla : Det kanske är lättare att skriva en ny fråga och i den skriva en förteckning över betygen. Eller prata med SYV på komvux och gör planering där.
    • : Engelska 5- A, Engelska 6- B, Historia1a1- B, Idrott och hälsa- Inget, Matematik 1a- D, Matematik 2a- E, Naturkunskap 1a1- D, Naturkunskap 1a2- E ,Religionskunskap 1- B, Samhällskunskap 1a1- A ,Svenska1- A ,Svenska 2- A, Svenska 3- B ,Hälsopedagogik- A ,Kommunikation- B, Lärande och utveckling- A ,Människors miljöer- A, Pedagogiskt ledarskap- A, Samhällskunskap 1a2- B, Barns lärande och växande – A ,Pedagogiskt arbete- B ,Specialpedagogik 1- B ,Sociologi- C ,Pedagogiska teorier och praktiker- A ,Skapande verksamhet- A, Entreprenörskap- B, Gymnasiearbete- E, Estetisk kommunikation- A
    • : Läste barn- och fritid inriktning pedagogiskt arbete. Nu vill jag läsa till socionom
    • : Jag såg ditt svar nu Milla. Det hade säkert varit lättare att prata med dem på komvux, men mina arbetstider gör att det är svårt att ta sig dit. Så hoppas jag kan få lite svar här så länge :)
    • Milla : Mitt förslag är att läser om eller gör prövningar i matte 2a i första hand och i natur 1a2 i andra hand. Du vinner mycket på att höja från E betygen så högt upp du kan och i matten har du "minimikunskaper" för socionomprogrammet där det krävs matte 2. Du är behörig men det kan bli jobbigt på soc.programmet om man bara har kunskaper i matte = E i matte 2a.
    • Milla : Du har höga betyg men jag föreslår att innan du låser in dina kurser in i examensbevis - att du kanske försöker få betyg i eng 7. Även E betyg i eng7 höjer ditt meritvärde pga det ger Meritpiäng 1.0 i merit och du kan i så fall skippa ha C i sociologi och ta in betyg i eng 7 i stället.
    • Milla : Läsa på komvux borde du kunna på kvällstid eller på distans och mitt förslag är att du ansöker om eng 7 och matte 2. Och kanske även om naturkunskap 1a2. Sammanlagt är det 200 poäng som läses på halvtid under en termin.
    Läs alla kommentarer