Lovis
    Hej!
    Jag har länge funderat på om man kanske ska gå ett kandidatprogram i geografi på universitetet. Vad får man för "examen" efter den utbildningen?
    Man kan ju också läsa fristående kurser. Hur många hp geografi måste man läsa för att få samma "examen" som om jag skulle gå kandidatprogrammet? Jag tänker att man kanske får en större frihet att också läsa andra ämnen, som inte nödvändigtvis behöver vara relaterade till geografi, om man inte går ett program utan bygger ihop sin utbildning själv.
    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lovis; om jag förstår dig rätt är du intresserad av yrket Geograf. Det är inte ett reglerat yrke och varje arbetsgivare får rätt fritt bestämma vilken utbildning som "godkänns".

    I program är kurser ihopsatta med tanke på att de som går programmet ska kunna få jobb efteråt och/eller söka till högre utbildning (magister- eller masterprogram); kommer man in på ett program, behöver man inte söka till varje kurs för sig och riskera att inte komma in på nästa kurs.
    Inom programmet har man platsgaranti på alla kurser som ingår.
    Inom många program finns det "en valfri termin" - där man kan läsa kurser enligt egna intressen... dock varierar det mycket mellan - om man kan helt fritt välja vilka kurser som helst eller från en viss lista på kurser som får läsas inom programmet.

    Givetvis får man försöka sätta ihop sin egen examen. Huvudregeln är att minst 90 hp (3 terminer på heltid) måste vara inom "huvudämnet" - i ditt fall Geografi. Resterande studier (upp till 6 terminer på heltid - totalt) kan regleras på olika sätt, ex. kan kravet vara att en av de resterande terminer måste vara inom "närliggande område"... Det är varje lärosäte /högskola-universitet/ som kan bestämma rätt mycket ang. vilka krav de ställer för att kunna utfärda examen.

    Det är Bekvämare att läsa ett program. Man söker en gång, kommer in och sedan har man garanterad plats på alla kurser som ingår, så länge man ej hoppar av och får godkända resultat på kurser man läser. Man kan också vid sidan av programmet läsa fristående kurser - om man kommer in på dem... på så sätt kan man komplettera och bredda sin kompetens.

    De som sätter ihop sin examen av fristående kurser gör det av olika anledningar. De kanske vill få en "unik examen" eller så kom de inte in på programmet eller så läste de ett annat program och hoppade av - så vill de ej "förlora" sina akademiska poäng, utan komplettera studierna och ta ut en examen.

    Omständigt att söka till varje kurs för sig - tycker jag att det är. Svårt att göra planering på 3 år framåt - därför att man inte kan vara säker på Vilka kurser som kommer att starta Och Om man kommer in på kurser man söker... så får man ta en termin i taget i så fall. Men visst finns det fördelar - man kan få en unik examen med exakt de kurser som man själv har valt; det finns arbetsgivare som uppskattar det.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    ANNA

    • : Ja, jag är intresserad av yrket geograf; men även samhällsplanerare. Jag har också tänkt att det är "lättare" att gå ett program eftersom man inte behöver oroa sig för att komma in på varje kurs och det är åt programhållet det lutar åt. Dock så undrar om du vet var jag kan få reda på mer om just yrket geograf. Som jag har fattat det så är det ett "brett yrke" och jag har själv inte hittat någon mer specifik information om vad en geograf egentligen gör på dagarna.
    • Gäst : Läs gärna på https://www.framtid.se/yrke/geograf och kika också på Liknande yrken - som uppges i presentationen på https://www.framtid.se/yrke/geograf - varje namn på ett Liknande yrke är Klickbart, och man kommer till det yrkespresentationen.