Dante
    Hej!
    Jag läser samhällsvetenskap med inrikting Mänskliga rättigheter.
    Det går bra i skolan förutom Matten, 2b. Vad händer om jag inte fixar denna kursen?
    Är framtiden då körd? Examensbevis eller inte? Hur funkar det?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det går ta ut examensbevis med F i matte 2.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svar! Har du något exempel på vad jag kan läsa på Högskolan utan Ma 2b kursen? För hört att Ma 2b kursen ofta är avgörande om man kommer in på ett program på högskolan.
    • Anna :

      Det finns många högskoleutbildningar som kräver godkänt betyg i matematik 2, men det finns också många som inte gör det, ex. utbildningar på Konstfack brukar inte kräva annan behörighet än Grundläggande (och där ingår ej högre matte-kurser än matte 1) och studie- och yrkesvägledarprogrammet som leder till yrket SYV (mitt yrke).

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    exempel på vad man kan utbilda sig till utan att ha högre godkänt-matte-kurs än matematik 1:

    nedan finns några exempel på akademiska yrken, dvs yrken som kräver HÖGSKOLEUTBILDNING:

    Förskolelärare

    Studie- och yrkesvägledare
    och med SYV-examen kan man även få arbete som Arbetsvägledare
    Internationell SYV
    Samhällsvägledare
    Studieförmedlare

    Utredare

    Arbetsförmedlare

    Jurist - och på sikt kunna bli KronofogdeÅklagare, Advokat eller Domare; eller jobba som Affärsjurist, Företagsjurist eller som Verksjurist; eller jobba inom ngt. annat domstolsyrke

    Rättsvetare
    Internationell rättsvetare

    Det är omöjligt att nämna alla högskoleutbildningar som ej kräver högre matte än matte 1. Behörighetskraven kan också förändras över tid. Dessutom finns det även utbildningar i andra skolformer än högskola, ex. inom folkhögskola, KKU och yrkeshögskola.

    • :

      Hej! Tack för svar! Förstår mellan raderna att Matte 2b kursen är ett måste för större val möjlighet. Väldigt synd att en kurs på gymnasiet kan ställa till det så! Vill verkligen klara kursen, men såhär långt in i kursen har desvärre båda provet vi gjort landat på ett F. Hur ser det efter gymnasiet, komvux? Hur lång tid skulle det ta?