Sara
    Hej! Jag avslutade aldrig min gymnasieexamen så går på komvux för att göra det. När jag söker till högskolan vilken urvalsgrupp kommer jag att hamna i? Blir jag reserv och innebär det att jag har sämre chans till att bli antagen till önskad utbildning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    Om du får minst 2 tredjedelar av poängen lästa på Komvux /kurskoder som anger kurser inom Vuxenutbildningen/ i ditt examensbevis - så är det inte någon komplettering, utan du prövas i BI, direktgruppen.
    Men om du har färre än 2 tredjedelar av poängen från komvux... då är det en kompletteringa och du prövas i BII urvalsgruppen, kompletteringsgruppen.

    I Reserv ställs man om man är Behörig men hade för låga meriter för att komma in...