Dan
    Hej! En person som byter gymnasieskola mellan åk 2 och 3 och har läst Natur-sam som inriktning kommer till en skola som bara har Natur-natur som inriktning. Kan skolan ändå göra en anpassad studieplan för Natur-sam givet att alla ingående kurser finns på skolan och att kursplanen uppfyller kraven från skolverket? Får skola godkänna examen enligt Natur-sam trots at de inte har inriktningen som valbar för nya elever?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dan,

    så vitt vi vet finns det inga förbud mot att utfärda examensbevis för elever i en inriktning som ej - vanligtvis - erbjuds på skolan. Det är Examensbevis från ett program, som utfärdas. Och där inuti måste rätt "progranstruktur" finnas med.

    Även programstrukturen får "rubbas" ganska mycket men endast om beslut om Individuellt anpassat program> fattas av rektorn.

    I det fallet du frågar om nu är det för sent, då beslut om Individuellt anpassat program får fattas endast fram till slutet av åk2, inte senare.

    bästa hälsningar

    ANNA