Emilia
    Hej!
    Jag går på ekonomiprogrammet med juridisk inriktning och ska tillsammans med en annan vän skriva gymnasiearbete. Temat vi har är internationellt så vi kan jämföra andra länder med Sverige. Vi har redan kommit på några få ämnen men som vi sedan inte tyckt var tillräckligt bra att söka fakta och boka besök med ( ex besök hos advokatbyrå, polis m.m.). Kan tilläga att jag redan läst era ideer till gymnasiearbeten och även skolverkets.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia!

    Ni kan skriva GA i grupp, men blir bedömda individuellt (det är bra att tänka på och kanske på förhand dela upp - så att ni ansvarar för vissa delar separat, så att läraren kan bedöma de individuella insatser lite lättare), det är, alltså, inte Gymnasiearbete som godkänns, utan varje elevs prestation - individuellt.

    Temat för GA måste godkännas på förhand av handledaren på skolan (i annat fall kanske ni gör mycket förberedande arbete men sedan måste göra om allt igen, om handledaren inte godkänner er tema och ni blir tvungna att välja ett annat tema).

    Ett förslag är att ni hittar ngt. Riktigt problem, som ett företag eller organisation vill undersöka - då vet ni att det ni gör blir till nytta och hjälp (och inte bara en skoluppgift).

    Tänk på att det kanske inte blir så jättelätt att boka besök hos advokatbyrån och polisen... vi hoppas att det går bra, men jag råder er utforma GA så att ni skulle klara er även utan de besöken (att besöken är Komplement/bilagor och inte det centrala i GA). Detta pga vår erfarenhet säger att många företag och organisationer kanske lovar på förhand, men sedan avbokar (t.ex på grund av tidsbrist eller sjukdom hos en medarbetare).

    Jag råder er att ha "den centrala" i GA formulerat så att ni garanterat kan hitta information, att ni inte blir beroende av att ett studiebesök/intervju blir av.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp!

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare

    Förslag på teman för Gymnasiearbete som kanske passar för just inriktning Juridik på EK:

    - jämför utbildningar i olika länder som leder till att man kan bli Jurist>>

    - undersök de olika "juridiska yrken" (t.ex Paralegal, Domare och Advokat) och jämföra om det är någon skillnad i olika länder (t.ex inom EU eller inom Norden eller man jämför Sverige och USA; man måste nog begränsa ganska mycket annars blir det lätt för stort, om man söker info om alla länder).

    Tänk också på att Gymnasiearbete kan inkludera en Event, t.ex Fotoutställning eller en Mini-mässa eller att ni tar fram "en produkt" - t.ex en bok, manus till en pjäs eller någon form av Informationsmaterial (broschyr t.ex). Ni kan också göra en hemsida där ni presenterar hela processen: hur ni gick tillväga för att skriva ert gymnasiearbete och sedan presenterar ett färdigt resultat.

    Ni kan också fråga på er skola om skolan skulle behöva er hjälp i att skapa marknadsföringsmaterial om er utbildning: ni beskriver då utförligt vad ni lär er på er program och inriktning /och detta kan kanske bli en del i ert Gymnasiearbete/.

    Ännu ett förslag som jag har: ni kan skapa undervisningsmaterial till en av kurserna som får läsas som Programfördjupande på Ekonomiprogrammet, jag menar i första hand denna kurs poäng.

    • : Tack så mycket för ditt svar, det hjälpte en hel del! :-)
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till! ;)