Johan
    Jag har precis börjat andra året på naturvetenskapliga programet, inriktning natur natur. Jag funderar nu på Individuellt val/Programfördjupningar och vad det finns för olika fördelar. Jag har valt moderna språk steg 4 som individuellt val och funderar nu på om det är värt att läsa en extra kurs på 100 poäng, t.ex Geografi 1. Högsta meritpoäng som man kan få är ju 2,5 vilket jag kommer att få efter att ha läst moderna språk 3,4 samt Matte 5 eller Engelska 7. Finns det någon fördel att läsa Geografi. Låt oss säga att jag skulle fixa ett A i betyg i geografi, skulle man då kunna "byta ut" Geografi mot något annat ämne och på så sätt höja värdet/poängen. Jag funderar inte till att byta till Natur sam, så det är inget argument till att geografi skulle behövas och troligtvis kommer jag aldrig jobba inom ett yrke där geografi kan vara bra att ha läst. Tänker snarare om ett bra betyg i geografi kan ersätta ett sämre betyg i någon annan kurs?

    Johan

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,

    kurser Geografi 1, 2 och Geografiska infosystem får läsas som programfördjupande på NA. Du kan se detta i program/NA/programplan/Programplan_NA. Du behöver på inriktningen "naturvetenskap" ha 200 poäng kurser från lista av kurser som får på NA läsas som programfördjupande. du kan ha kurser i geografi i den kategori.
    Men som u-kurs är kurser i Geografi endast bra att läsa om man vill ha KUNSKAPER. Detta för att betyg i de kurser kommer inte att räknas. Och det går inte att byta - på  det sättet som man kunde när man sökte till gymnasiet... där ex. Modersmål kunde ersätta ett annat, lägre betyg... då funkar det inte när man söker till högskola.

    Att läsa U-kurser, utökade,kan man endast enl Rektors beslut. Som regel, vill vi avråda från att läsa U-kurser.. detta för att det finns risk att överanstränga sig om man läser på mer än heltid. Dessutom räknas, som regel, betyg i U-kurser inte in i jämförelsetal och på så sätt påverkar inte möjlighet att komma in på högskoleutb.