Victoria
    Hej!
    Jag ville gärna gå naturlinjen eftersom att den är väldigt bred. På senare tid har jag börjat fundera på att ta samhällslinjen då jag är duktigare i So ämnen. Jag vill gärna komma in på handelshögskolan. Jag undrar om jag behöver välja till kurser för att komma in på handels om jag ska välja samhällslinjen? Isåfall vilka kurser?

    Mvh
    Victoria

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Victoria!

    Du får gärna berätta om det är Handelshögskolan i Stockholm, i Göteborg eller i någon annan stad som du vill komma in på. Det kan spela roll.

    Helst önskar jag att du skickar en direkt/snabblänk till en hemsida som beskriver den utbildningen på högskola/universitet som du vill komma in på - för att jag ska kunna se vilken Särskild behörighet som krävs till just den utbildningen.

    På varje Handelshögskola finns det flera olika utbildningar och Särskild behörighet till dem kan vara olika.

    Det som är gemensamt för alla högskoleutbildningar är att man måste ha Grundläggande behörighet till högskolestudier. I alla högskoleförberedande gymnasieprogram ingår det alla kurser som krävs för grundläggande behörighet.

    Även på alla yrkesprogram har man rätt att läsa kurser för grundläggande behörighet, men man måste säga till om det på gymnasieskolan i så fall.

    Om det inte fanns möjlighet att få reda på mer om vilken Särskild behörighet som krävs för just "din högskoleutbildning", skulle jag råda dig att på Samhällsvetenskapsprogrammet läsa Matematik 3b och helst också Matematik 4 samt Engelska 7. Matematik 3 krävs alldeles säkert för behörighet. Matematik 4 och Engelska 7 kommer att ge dig Meritpoäng och så är det alltid bra att kunna mer matte och mer engelska! :)

    Men återkom gärna med info om exakt vilken /eller vilka/ utbildningar på högskola du vill bli behörig till.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte