Kasper
    Hej! Jag gick ut gymnasiet förra året och gick teknikprogrammet där jag tyvärr struntade i att läsa vidare på samma språk som jag läst under högstadiet. På grund av det så gick jag ju miste om de extra meritpoängen man får den vägen så jag undrar om det finns nåt sätt att läsa det språket nu i efterhand och då få de extra meritpoängen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kasper,
    hör med komvux i den kommunen där du är folkbokförd; det är där du söker läsa Moderna språk för att få meritpoäng. Om komvux i din kommun ej kan erbjuda just det "rätta" moderna språket, kan du se om du kan läsa Moderna språk 1, 2 och sedan 3 och 4 inom ett nytt språk.
    Ännu ett alternativ är att se om det går att uppnå max i merit på annat sätt; ex. ger eng 7 en meritpoäng; och högre kurser i Matematik ger också meritpoäng (exempelvis om det till "din" högskoleutbildning krävs matte 4, ger matte 5 i så fall 1.0 i merit och man får ännu +0.5 i merit för godkänt betyg i matematik Specialisering). Läs gärna info på gymnasieguiden.se/informeras/merit.
    mvh

    ANNA