elev
    Hej!

    jag börjar gymnasiet efter sommaren och sökte in på natur linjen.
    Men jag fick just hem betygen och fick reda på att jag fått 2 F, i teknik och fysik.
    Detta var pga mina antal frånvaron..
    Jag får panik och vet inte vad jag ska ta mig till!
    Kommer jag kunna komma in på linjen / skolan?

    • elev : Jag bor i stockholm och sökte även till samhälle tror jag..
    • elev : Men jag vill verkligen gå in till naturprogrammet, finns det ingen lösning? :(
    • Liselotte : Du är med F i fysik inte behörig till NA, men du är behörig till Samhällsvetenskapsprogrammet, så om du i din ansökan till gymnasiet hade ett av alternativen - Samhällsvetenskapsprogrammet, på det alternativet är du behörig och kommer att konkurrera om plats.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sheima!

    Så tråkigt att du fick F i två ämnen och dessvärre är du inte behörig till Naturvetenskapsprogrammet men F i fysik. Hur ser din gymnasieansökan ut? sökte du bara till Naturvetenskapsprogrammet eller sökte i andra eller tredje hand i något annat program?

    Var i Sverige bor du? Finns det SYV på din gamla grundskola i tjänst eller är hen redan på semester?

    Svar på mina frågor är det viktigt att jag får. I annat fall kan jag i princip inte hjälpa dig alls mer än att säga att du kommer att få svar OBEHÖRIG till din ansökan till Naturvetenskapsprogrammet, tyvärr.

    Hörs!

    L. :)

    Liselotte

    Om du har godkända betyg i alla andra ämnen än fysik och teknik, är du behörig till alla andra gymnasieprogram förutom Naturvetenskapsprogrammet och Teknikprogrammet, mer om behörighet till gymnasiet kan du läsa här>>

     Du kan söka till Praparand>> och läsa fysik nästa år och i fall du får godkänt betyg i fysik, blir du behörig även till NA och kan söka till NA till hösten 2017;

    ett annat alternativ är att du läser på ngt annat program än NA, till exempel på SA>>

    Om du nu har SA-alternativet i din gymnasieansökan, kommer du med dina Betygspoäng prövas mot andra elever, konkurrera om plats. Om du får plats eller ej, beror på vad de andra eleverna, som sökte samma utbildning, har för betygspoäng.

    Frågan är nu om du vill läsa på IM, preparand eller om du vill försöka komma in på ett annat program. Du kan inte med F i fysik komma in på NA.

    Du kan vänta och se om du får plats på SA men om du redan nu vet att du inte vill läsa på SA, utan vill läsa Preparand och söka NA året därpå eller om du vill försöka komma in på ngt annat program än NA eller SA. Till Teknik är du inte behörig, men du är behörig till många andra program och kan komma in om ledig plats kommer att finnas någonstans.

    Om du redan nu vet att du inte vill läsa på Samhällsvetenskapsprogrammet och det är det enda alternativet, till vilket du är behörig - kan du snarast kontakta ditt Antagningskansli:

    Antagningsbesked i Stockholms län kommer 29 juni och du kan förvänta dig svar OBEHÖRIG på Naturvet.programmet;

    på Samhällsvet.programmet kan det bli olika, förhoppningsvis blir du ANTAGEN, men kan också ställas i RESERV (beroende på hur konkurrenssituationen ser ut).

    Om du kan tänka dig läsa på Samhällsvet.programmet på den skolan som du har i din gymnasieansökan, behöver du just nu inte göra någonting, utan invänta Antagningsbesked - den 29 juni, det vill säga om en vecka.

    Om du kontaktar Antagningskansliet, behöver du inte fråga om du kan komma in på Naturvetenskapsprogrammet, för att svaret blir tyvärr Nej, för att du är obehörig. Det du behöver fråga - om de kan hjälpa dig göra en "sen ansökan" till den skola och det programmet (alla förutom Natur och Teknik - för att till de 2 programmen är du obehörig), som du helst vill komma in på.

    Du kan också säga att du vill läsa Preparand, om du nu vill läsa på Preparand. Preparand i Stockholm finns på ca 20 gymnasieskolor>>

    Om du vill läsa på Preparand, se på gymnasieskolornas presentationer och välj några skolor som du helst vill läsa på.

    • elev : Kan inte jag fixa så att jag går in på natur programmet?
    • elev : :(
    • Liselotte : Om man inte är behörig, kan man inte komma in på ett gymnasieprogram. men du har flera olika alternativ. Jag kommer nu att utöka mitt svar till dig ännu en gång.