Anton
    Hej! Jag går andra året på brinellgymnasiet och läser Samhällsvetenskapsprogrammet inrikting beteende. Jag har ett klart F i idrott, i matte 2b fick jag F i slutbetyg och i Samhällsvetenskap fick jag också F. Jag har hört att om man har 250p F så kan man inte ta examen, kan jag lösa detta innan jag tar studenten nästa år eller är det hopplöst?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,

    även om man inte får Examensbevis, är det inte "kört". Det går att komplettera efter gymnasiet.

    Tänker på en sak - du skriver att du fick F i bl a Samhällskunskap och du går ju på SA, Samhällsvetenskapsprogrammet... här tänker jag så här: nästa år måste du göra GA, gymnasiearbete, som är en obligatorisk kurs och ditt GA måste handla om "samhällsvetenskap" för att det är det programmet du läser. Med F i GA kan man ej ta ut examensbevis, även om man skulle haft alla A-betyg i alla kurser. Det är obligatoriskt att få godkänt betyg på Gymnasiearbete /och det finns bara F och E betyg i GA, ej högre än E men utan E uppfyller man inte kraven för examensbevis/.

    Jag vet inte varför du fick F i Samhällskunskap, men det väcker inte några höga förhoppningar om godkänt betyg i Gymnasiearbete. Det är i alla fall vad jag tycker.

    Sedan ska du också kämpa med alla de "nya" kurser i åk3 + läsa upp "rester" från åk2. Jag vet inte om det är rimligt att anta att det är "ingen fara på taket"... utan det kan bli kämpigt.

    Det måste finnas anledning till varför du fick några F och i så olika kurser som Idrott, matte och samhällskunskap. Gör du inte ditt bästa i skolan? I så fall finns det kanske möjlighet att läsa ikapp om du börjar göra ditt bästa. Å andra sidan är det inte bra att "ta i" för mycket, överanstränga sig och kanske bli sjuk av stress.

    Fundera över orsaker till dina F; prata med kurator och annan skolpersonal; fundera över val av gymnasieprogram - kanske går det mycket bättre om du byter program?

    Formellt sett så har du rätt att göra prövningar i de kurser som du fick F betyg i. Har du tur, kan du också gå om dem - om de passar in i schemat för dig nästa år... men det är ju 15 veckors heltidsstudier som du fick F i... kurser motsvarar femton veckor... och du ska ju ha dina åk3 kurser också + gymnasiearbete...

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp,

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare