august

    hej, jag går första året på teknikprogrammet och kommer ej klara av fysik och kemi kurserna, dvs jag kommer få F i dem. jag har däremot skrivit 1,2 på högskoleprovet och det är de jag kommer söka till universitetet med. men kommer dessa två F hindra mig på något sätt? varken fysik eller kemi ingår i det programmet jag vill studera(enda kraven är matte 3 och samhäll 1b som jag har godkänt i)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Du kan med F i fysik 1a och kemi 1 få ut examensbevis och med det också Grundläggande behörighet till högskolestudier men du måste få E eller högre i alla andra kurser; för att Max F i examensbevis från gymnasiet är 250 p.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Ok, lärarna kommer vilja att jag ska göra en massa omprov osv. men kan jag säga att jag accepterar dessa F? och möjligtvis sluta gå kursen? känns onödigt när det inte kommer ge mig någonting alls då jag redan är "garanterad" en plats på universitet med mitt hp resultat.
    • Milla :

      Du går endast Första året på gymnasiet och du har ännu år2 och 3 att tänka på; du får inte ha mer än max F i fysik1a och kemi1 (du måste alltså ha godkända betyg i varenda kurs under resten av gymnasiet sen, annars blir det för många F-poäng och du får ej ut ditt examensbevis). Undrar varför du går Teknikprogrammet om du ej gillar fysik och kemi? det ämneena är bland de "grundämnena" på teknikprogrammet ju... Sedan förstår jag inte riktigt hur du kan vara så säker på att 1,2 på HP ska garantera dig plats på den högskoleutbildning som du senare vill söka till. Det kan mycket väl höjas tills det blir dags fö dig att söka; du kommer ju att söka till högskola till hösten 2022, om jag förstår det rätt. Då kanske det inte ens finns den utbildning som du tänker på nu... utbildningsutbud förändras ibland.
      Om du slutar gå på kurserna, läser du på deltid - och har med det inte rätt till studiehjälp från CSN, är du medveten om det?
      Och det är inte alls säkert du kan få F i kurserna (troligtvis får du ett "streck", inget betyg) om du hoppar av dem.
      Vi avråder alltså från att hoppa av kurserna.
      Och jag undrar också om Teknikprogrammet är rätt program för dig om du ej gillar kemi och fysik.