Lena
    Hej ! Min dotter slutar nian nu och hon har fått F i Matte och F i Historia ! Hon har sökt PRIV på samhällsvetenskapslinjen , men vet att hon inte kommer in där om hon har två F ! Visste att hon kunde läsa upp Matten på PRIV ! Hur blir det för henne nu , kommer hon att få erbjudande att gå på någon annan linje som t ex Handel , turism och hotel eller stylist ? Dessa är nämligen något hon kan tänka sig att gå på ! Men blir det PRIV då eftersom hon måste läsa upp både Matten och Historia ? Finns sommarlovskola men den har hon ingen möjlighet att gå på ! Hoppas på snabbt svar och råd !?Hälsningar / En orolig Mamma

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lena,

    det är viktigare att få godkänt betyg i matte än i historia, då det går att komma in på flera nationella program med F i historia, men med F i matte, är man tyvärr inte Behörig till något nationellt program.

    Från 1 juli 2019 startar ett nyt program - IM/programinriktat-val och enligt  vad jag förstår, är din dotter behörig till det............................................... men pga det är ett helt nytt program, så är det nog ingen som riktigt är säker på hur det ska gå till.
    Det är ytterst "kommunen" där eleven är folkbokförd som ansvarar för att erbjuda möjlighet att läsa på gymnasiet. Eftersom eleven ej blev behörig till gymnasiets nationella program, är skolplikten för den eleven fortfarande gällande (upphör när eleven blir behörig till gymnasiets nationella program eller när eleven fyller 18 år även om hen ej blir behörig till gymnasiet).
    Elevens folkbokförings kommun är med det skyldig att erbjuda någon plats att läsa på - det kan vara gå om år9 eller på gymnasiets IM, introduktionsprogram. Kommunen är inte skyldig fixa en plats just där eleven vill gå, utan kan erbjuda "någon plats".
    Som obehörig, har man tyvärr inte så mycket val. Ibland får man ta det som erbjuds.
    Som behörig, skulle man vara i en bättre situation men alla behöriga kommer inte heller in där de just i första hand vill läsa.

    Dock är Programinriktat val ett nytt program; enligt Skolverket är det frivilligt för gymnasieskolorna att erbjuda den utbildningen, om jag förstår det rätt. Då är det lite oklart vad som händer om ingen gymnasieskola vill ta in obehöriga på Programinrikt.val.

    Sedan finns det, sedan innan - yrkesintroduktion. Ett gammal "beprövat" program där tanken är att man lär sig ett praktiskt yrke och målet är att bli anställningsbar.

    ang. sommarskola
    Det är en stor förmån att få gå i sommarskola.
    Det är många som vill gå, men inte alla får chansen.

     Vi rekommenderar därför att ta chansen om den finns och gå i sommarskola!

    ang. matte

    det finns en bra sida - www.matteboken.se

    och mattecentrum driver Räknestugorna i 30-tal städer; det är gratis att använda Matteboken.se eller få hjälp i en Räknestuga.