Sara

    Hej! Jag fick precis reda på att jag fick F i fysik 2. Jag vet att jag fortfarande kan få min gymnasieexamen, men jag vill självklart få till ett E i den kursen. De möjliga alternativen jag vet om är att göra en prövning, men hur går det till? Får jag plugga hela kursen och sedan göra ett slutprov? Jag vet inte om jag har möjligheten till att kunna fixa det. Dessutom så misslyckades jag bara med ett kapitel och fick godkänt på de andra? Finns möjligheten att bara göra omprov på de kapitlet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sara; du har rätt att göra prövning, vilket innebär slutproven (förberedelser - genom självstudier); brukar vara skriftligt prov på hela kursen, sedan muntligt prov på hela kursen och inom fysiken är det även laborations-provet, också den på hela kursen.
    Om du har lyckats med många delar av kursen, då kan du ju dem - så varför inte visa det genom att göra prövning? Tidpunkt för prövningen är den din gymnasieskola som bestämmer. Du kan skippa prövningen, det är frivilligt - det är en Möjlighet...
    Om du får ut exam.bevis med F i fysik2, kan du försöka läsa den kursen på komvux eller göra prövning efter gymnasiet.
    Om du får ut ett studiebevis kan du på komvux göra en ny planering och byta ut fysik2, läsa en annan kurs i stället. Du tar sedan ut exam.bevis från komvux utan fysik2 i exam.beviset.
    Hälsningar
    Mikael