Annii
    Jag har gått ut gymnasiet år 2016 från natur natur men jag fick F i Fysik 2 och alla matte kurser förutom ma 1c och ma 2c så jag hade sammanlagt 400 poäng F i studenten. Nu har jag läst 300 poäng i komvux som inte är fysik 2 och matte 4 och 5 utan andra kurser men jag ville läsa ma 3c och jag gör det nu. Min fråga är att Jag har nu 2400 godkända(högre än E flera) poäng som ingår gymnasiearbetet. Kan man inte bli behörig till högskolan och gymnasiexamen från komvux nu eller måste jag ta med F i examensbevisen och om jag gör det hur påverkar det mina ansökningar till högskolan kanske röntgensjuksköterska som jag tänker på.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Annii,
    du gör planering tillsammans med SYV på komvux. Du behöver inte ha betyg i fysik2 in i ditt examensbevis. Ang. antal poäng du har betyg i: tänk på att betyget i Idrott och hälsa 1 får inte ingå i examensbevis från Komvux. Så, om du Utan kursen Idrott och hälsa 1 har 2400p. - så borde du kunna ta ut examensbevis redan nu, tycker jag men prata med SYV på komvux!
    om du utan betyget i idrott och hälsa 1 ej har 2400godkända poäng, är det bra om du läser någon eller några kurser - så att du kan ta ut examensbevis utan några F i.
    F-betyg i examensbeviset drar ner ditt jämförelsetal. T.ex skillnaden mellan att du tar in F betyget i fysik2 eller om du läser ännu en 100poängs kurs och får betyget E blir plus-minus 0.4 i jämförelsetal, vilket kan utgöra skillnad mellan att komma in eller inte komma in på den högskoleutbildning som du vill komma in på.

    Du får, alltså ha upp till max 150poäng betygsatta med F i ditt examensbevis från komvux, men det är fördelaktigt för dig att inte ta in några F in i ditt examensbevis.
    Kontakta SYV på komvux i din kommun!
    Lycka till!
    Julia