Sara
    Vad händer om man får F i gymnasie arbetet? Kan man ta det som en kurs på komvux efter gymnasiet på samma sätt som man kan ta andra kurser?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,

    ja, man kan läsa gymnasiearbete på komvux. Det som händer om man får F i gymnasiearbetet är att man får Studiebevis (i stället för Examensbevis) och saknar Grundläggande behörighet till högskolestudier. Man "förlorar" också betyget i Idrott och hälsa 1 /eftersom reglerna har ändrats och det från 1 jan 2017 ej längre är möjligt att ta in betyg i Idrott och hälsa 1 in i Examensbevis från komvux - det är synd om man har högt betyg i Idrott&hälsa 1 från gymnasiet! i så fall/.

    Det är inte omöjligt att utan gymnasieexamen /examensbevis/ komma in på en annan eftergymnasial utbildning än de som finns på högskola/universitet, ex. kan man komma in på en yrkeshögskola<< eller på en folkhögskola>>

    Hälsningar

    Peter syv