felicia
    Jag går sista året på gymnasiet och har precis fått F varning i historia och vet inte om jag kommer klara av kursen, jag går estetiska inriktningen men med högskoleförberedande inrikting.

    Jag har inga extra kurser utan går på dem lektioner där det står för att få en högskoleförberedning. Vet inte om historia är ett ämne jag måste ha godkänt i då jag tänker att Svenska, Matte och Engelska är dem ämnerna jag fått veta är viktigast att vara godkänd i.

    Så till frågan, kan jag ha F i Historia 2b och gå ut som student nästa år?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Ja, Felicia, du kan med F i Historia få Examensbevis. Får du examensbevis från ett högskoleförberedane program, har du med det Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Sedan tillkommer det Konkurrens om utbildningsplatser på högskola. Att bli Behörig är första steget på vägen in på högskola, sedan måste man också komma in. I och för sig kan man komma in på resultatet av högskoIeprovet (med lägre betyg än annars krävs för att komma in).

    Råd till dig; - försök få godkänt betyg i historia;

    - gör högskoIeprovet och speciellt satsa på högskoleprovet om du får F betyg in i ditt examensbevis och lägre betyg för övrigt. F betyget drar ner ditt jämförelsetal ganska mycket, tyvärr. Skillnaden mellan F och E är densamma som mellan E och A (om man tänker på vilken påverkan ett betyg har på jämförelsetal).

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    ANNA