Maria
    Jag har ett problem med simningen i idrott. Alla gånger man har haft chansen att visa att man kan simma har jag missat eftersom jag har hälsoorsaker som gör att jag måste undvika klorvatten. Mina föräldrar har förklarat detta till min idrottslärare och för att bevisa det måste jag ha ett läkarintyg (vilket jag såklart kommer skaffa). Nu vill han att jag ska simma i klorfritt vatten på en strand i april-maj. Jag tvivlar tyvärr på om jag kommer göra det eftersom vattnet är ju alldeles för kallt då (runt 5-10 grader antar jag?). Om jag inte gör simprovet kommer jag tydligen få F i idrott vilket gör mig orolig. Jag vet hur det där med kriterier funkar, men det är väldigt orättvist att få F på simkriteriet om man är godkänd på allt annat i idrott. Kan läraren se min situation som ett undantag eller är det för mycket begärt? Och om jag får F och har sökt in till ett gymnasie med naturvetenskap men samhällskunskap som inriktning, kommer jag fortfarande komma in på det programmet? Jag har annars ganska höga betyg, med 270 i meritvärde. Kommer det förhindra mina chanser att komma in på de gymnasierna jag sökt in på?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Maria!

    Om du får F i Idrott eller E - gör skillnad på 10 betygspoäng. Skulle du kunna få C i Idrott, skulle du få 15 poäng mer än om du får F i Idrott och om du skulle kunna få A i den kursen, är den 20 poäng mer än F betyget ger för att F-betyget ger "noll"poäng.

    Om du har godkända betyg i alla andra kurser, är du behörig till alla gymnasiala program. Att man är behörig betyder att man deltar i konkurrensen om utbildningsplats. Vad andra elever har i Betygspoäng, som söker samma program på samma gymnasieskola, är det ingen som vet (för att betygen inte är satta ännu).

    Jag råder dig försöka visa på att du kan simma (om du kan det) - för att du missar de värdefulla poängen, om inte läraren kan (trots att du inte har simmat) sätta godkänt betyg på dig.

    På gymnasiet (alla program) är en kurs Idrott och hälsa 1 - en obligatorisk kurs. Där ingår det också "simning" eller i alla fall att kunna rädda den som håller på att drunkna.

    Jag hoppas du kan lösa detta. Jag förstår att du har medicinska orsaker. Dock kan vi inte här på Fråga SYV göra ngt mer än att informera dig om vad som gäller. :(

    Beslutet är det upp till din lärare.

    Om läraren och du och dina vårdnadshavare är oense, får ni vända er till Rektor på din skola. Läkarintyg hjälper säkert till. Men om skola ordnar så att du kan få simma i klorfri vatten, och du skulle vägra göra det - då kan det sluta med att du får F i idrott, tyvärr.

    Om du tycker det är för kallt, kanske kan ni låna våtdräkt för dig.

    Jag hoppas det löser sig på ett bra sätt. Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare