sara
    Hej,
    Det är så att jag fick mitt examensbevis från gymnasiet i somras och sökte vidare till högskolan men blev reservplacerad. Jag har dessutom fått F på idrott och hälsa1 och vill så gärna bli av med det. I komvux kan man inte läsa denna kurs och jag förstår också att om jag fått Examensbevis betyder det att jag har "låst in" mina kurser i den och kan ej byta ut någon kurs mot en annan. Jag behöver verkligen bli av med det icke-godkända betyget för att få högre meritvärde. Vad kan jag göra nu? Kan jag inte göra något åt saken eller finns det någon annan lösning?

    Är tacksam vid svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Prövning i Idrott & hälsa 1 är svar på din fråga!

    Det är på komvux (eller Prövningsenheten inom kommunen) alternativt så kan du fråga på din gamla gymnasieskola om du kan göra prövning på skolan, men du kan också vända dig till vilken skola som helst där undervisning i den kursen bedrivs - och fråga om du kan göra prövning där.

    Får du högre betyg i en kurs (oavsett om det betyget är genom prövningen eller i slutet av en läst kurs), så är det det högre betyget som gäller & räknas in i ditt jämförelsetal/meritvärde.

    Allmänt om Prövningar - läs info här>>

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare