Claire
    hej jag går estetiska programmet inriktning musik. jag ska börja tredje året till hösten, i tvåan gick jag individuellt val matte 2b(eftersom bara matte1b är obligatoriskt) men jag gick också spanska 4 efter att ha gått spanska 3 i ettan och blivit godkänd. nu i tvåan så fick jag ett F i spanska 4 och planen är att jag ska göra en prövning nu när skolan börjar. obs jag ska inte fortsätta med spanska 5 i trean för att det ej är tillgängligt eller krävs. min fråga: skulle det gå att acceptera mitt F i spanska 4 eller måste jag isåfall läsa ett extra ämne i trean? hur skulle det påverka allt generellt? kan jag ta detta F utan att det gör någon större skillnad förutom att jag inte får meriten. jag tänker rent "poäng" mässigt, hur det påverkar min student.
    Tack!! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Claire,

    det går att med F i max 250 poäng /och en kurs i moderna språk går ut på 100 poäng/ ändå uppnå kraven för Examensbevis>> och kunna "ta studenten".

    Du har rätt i att det säkner ditt meritvärde och sänkningen blir rätt stor, tyvärr. Du "förlorar" 1.0 i merit och samtidigt sänks också ditt jämförelsetal med ca 0.4... dvs du i stället för t.ex. 17.5 i meritvärde (med E betyget i Spanska 4) kommer att få 16.1 (med F betyget i Spanska 4).

    Därför finns det all anledning att försöka få ett godkänt betyg i spanska 4, tycker jag.

    Bästa hälsningar

    ANNA