Sara
    Hej!
    Jag har alltid haft det jäkligt svårt för matematik och kommer ej klara av kursen alls och frågade min mentor vad som hände om man fick F i kursen och om det delvis fanns sommarskola men då svarade han nej, i min linje så har vi endast matematik 1b och 2b så jag undrar om man inte får läsa kursen under tvåan eller trean, eller måste jag gå om hela årskurs 1 om jag ej blir godkänd i matematik 1b?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sara!

    Utan godkänt betyg i matematik 1 kan man inte få examensbevis (inte på något nationellt gymnasieprogram). Synd att det inte finns sommarskola (du har frågat och fått Nej som svar, om jag förstår dig rätt).

    Om du nu får F betyg i matte 1b, har du ändå rätt att fortsätta läsa nästa kurs, som heter matte 2b. Sedan har du rätt att någon gång under gymnasiet göra Prövning i Matte 1b (eftersom du ej uppfyller kraven för gymnasieexamen>> utan godkänt betyg i matte 1). Det är din skola som bestämmer tidpunkt för prövningen. Du är inte tvungen göra prövning, det är ett erbjudande du får.

    Om du får godkänt betyg i matte 1b (nu eller senare, men innnan åk3 är slut) och F i matte 2b, uppfyller du i så fall kraven för gymnasieexamen.

    Hur du skaffar dig kunskaper i matte, är det en svårare fråga. Vad säger din mattelärare? Kan det eventuellt vara så att du har någon form av dyskalkyli (det är som dyslexi fast med siffror)? I så fall skulle du behöva hjälp av en speciallärare. Prata med din mattelärare om att göra dyskalkyli-utredning.

    Hälsningar

    Mikael SYV