Alexandra
    Hej!
    Jag har ganska ok betyg, hade 195 meritpoäng förra terminen och var godkänd i allt, har haft svårt med matematiken och har F varning denna terminen och blev inte godkänd på nationella proven. Jag har sökt stylist i Uddevalla Plusgymnasie och det krävs ca 150 poäng. Måste jag gå im? Kommer jag bara ha mattelektioner ifall jag inte har något annat val än im? Finns det några undantag eller överenskommelser man kan gå med på? Tacksam för svar.
    • : Får du godkända betyg i alla andra ämnen på grundskolan, förutom matte?
    • : Tips: https://gymnasieguiden.se/gymnasium/nosnasgymnasiet erbjuder Pro, programinriktat individuellt val.
    • : Ja! Jag har godkänt i alla andra ämnen.
    • Anna : Om du endast saknar godkänt betyg i matte, men har godkända betyg i alla andra ämnen - är du behörig till PRO, programinriktat individuellt val.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alexandra,

    kika gärna på uddevalla-gymnasieskola>>  eftersom den erbjuder PRO, programinriktat individuellt val>>>. Med endast F i matte och godkända betyg i andra ämnen från gymnasiet, är du behörig till PRO. Om du kommer in på PRO, då läser du i en klass tillsammans med de andra elever, men just för matte - går du iväg från deras gymnasiemattelektion och läser i en liten grupp eller med läraren individuellt för att läsa upp mattegrund.

    Tanken är att du kommer ikapp och klarar matte grund och sedan även matte 1, första gymnasiekurs i matten, som är en obligatorisk kurs på alla program på gymnasiet.

    Jag råder dig ändra i din gymnasieansökan så att du har PRO, programinriktat individuellt val som ditt första alternativ och helst bör du söka PRO på flera gymnasieskolor.

    Prata gärna med syv på din skola om det och gör ändring i din gymnasieansökan så fort du kan.

    Hälsningar

    Peter syv

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! Vi fick nu svar från Plusgymnasiet, var god läs nedan:

    Plusgymnasiet i Uddevalla>> erbjuder PRO, Programinriktat individuellt val på Stylist. Inför start ht17 finns det fem platser för de som söker IMPRO HVSTY.

    Tyvärr är gymnasievalet stängt för elever nu, men efter den 28 juni kan eleven göra en sen ansökan och är då med i reservantagningen inför start ht17.

    Med vänlig hälsning
    Studie- och yrkesvägledare
    Plusgymnasiet Uddevalla

    Almåsgymnasiet >> erbjuder PRO, programinriktat individuellt val på "stylist". Det finns att söka PRO på alla skolans program men inte om man vill söka lärling >>.

    Med vänliga hälsningar
    Anna