Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Robbin,

    du behöver få godkänt betyg i mate 1. Du behöver därför göra prövning i matte 1. På nivå ett får man byta ut mattekurser mot varandra, du kan kanske därför göra prövning i matte 1a som är en lite lättare kurs, än 1b. På så sätt kanske du kan få ännu högre betyg än E i matte 1, som du får in i ditt examensbevis.
    Du får gärna prata om det med SYV på din gymnasieskola.

    Som sagt, enligt hur vi tolkar reglerna kring examensbevis >>>, så är man tvungen att ha minst Godkänt, dvs E betyg i en av kurser på nivå ett, matte 1a, 1b eller 1c och utan att det villkoret är uppfyllt, kan man inte ta ut examensbevis.

    Mvh

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare