Julia
    Hej! Jag går i 3:an på gymnasiet och tar snart studenten, jag har F i matte 2a och undrar om det är nödvändigt att plugga upp den för att få min yrkesexamen. Kan ju tillägga att jag pluggar djursjukvård.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Julia,
    om du har godkända betyg i alla andra kurser och endast får F i matte 2a, så uppfyller du kraven för examensbevis.
    Det är annars bra om du försöker få godkänt betyg även i matte 2a - detta pga om du t.ex senare vill söka till någon utbildning som kräver matte 2, så är du med F i matte 2 ej behörig. Men även om du söker till utbildningar som ej kräver matte 2, är det ändå mycket bättre att ha godkänt betyg. Men det tror jag du själv också förstår!
    Men, som sagt, du uppfyller kraven för examensbevis även med F i matte 2a (om du får godkända betyg i alla andra kurser, alltså).
    Vänligen

    Julia syv