Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Eric,

    "Tekniska basår" finns både på komvux och på högskolor/universitet. På komvux är det kurser som är ihopsatta till en heltidsutbildning; komvux kräver inte att du har Grundläggande behörighet (högskoleförberedande examen).
    Tekniska basår på högskolorna/universitetet Kräver däremot att man har grundläggande behörighet; för övrigt, så är det en så kallad "förutbildning" där varje högskola/universitet bestämmer själva vad de särskilda behörighetskraven är. Jag tror och hoppas att du kan komma in på ett tekniskt basår på alla högskolor/universitet, Om du konkurrerar in dig med ditt Meritvärde (för det är konkurrans om platser; för att delta i Konkurrensen måste man vara anses som Behörig, och ang. behörighet är det då en stor fråga - hur ser den enskila högskola/universitetet på det faktum att du inte  har godkänt betyg i matte 2... jag hoppas det inte blir ngt. problem med det, men kan inte lova ngt., detta pga varje lärosäte bestämmer själva över sina basår och basterminer).
    Hälsningar

    Peter syv