Anonym

    Hej. Jag pluggar sista året på gymnasiet och riskerar F i matte 3b. Jag tänker gå ett naturvetenskapligt basår efter gymnasiet och där läser man matte 3c. Om jag får F i matte3b, kan mitt omdömde/betyg från basåret täcka över F:et? Dvs om jag för godkänt i matte 3c under basåret men F i matte3b nu (?)

    • Valentina : De kurser man läser inom basår på högskolenivå är inte gymnasiala kurser, innehåll är "liknande" men man får inte betygen på samma sätt; alltså genom studier på basåret på högskolenivå får man BEHÖRIGHET men ej kan påverka det meritvärde man får på sina gymnasiala betyg.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    info i Valentinas kommentar till din fråga stämmer.
    Naturvetenskapliga basår (de kurser man läser där) - om man läser på högskolenivå /annars finns det komvux som sätter ihop kurser och kallar dem för "BASÅR" - men då är det en annan sak/ - påverkar inte det meritvärde du får uträknat på de betyg du kommer ha i ditt examensbevis från gymnasiet. Om du i ditt examensbevis från gymnasiet kommer ha F i matte 3b, och du vill få högre jämförelsetal/meritvärde - behöver du läsa matte 3b eller 3c på Komvux eller göra prövning i matte 3b eller 3c; de betyg du får på komvux eller genom en prövning - kan "ersätta" de betygen som kommer finnas i ditt exam.bevis: skriver "ersätta" i "..." pga i självaste dokumentet EXAMENSBEVIS kommer ej ändras ngt., men ditt meritvärde omräknas och med det högre meritvärde prövas du i BII, kompletteringsgruppen, när du söker till svenska högskole-universitets-utbildningar.
    Vänligen
    ANNA
    P.S: läs även info på https://fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    • :

      Hej och tack nu förstår jag. Alltså är det enda möjliga att göra en prövning eller läsa kursen på komvux för att lyfta mitt F i matte 3B? Om jag nu fixar behörighet i matte 3C från basåret, kommer jag fortfarande att ha ett F i matte 3B då? Värt att nämna är att det är på en folkhögskola som jag tänker läsa basåret på. Är det någon skillnad där? Om jag läser på folkhögskolan eller universitet?

    • Milla : Ingen skillnad om du får behörighet från folkhögskola eller universitetet.