Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alan,
    tyvärr kan inte någon annan än din lärare i matte svara på den frågan. :(

    Det är LÄRAREN som har kompetens i betygssättningen. Hen gör helhetsbedömning och sätter betyg på hela kursen. Nationella provet är viktigt, mycket viktigt, men behöver inte alla gånger vara helt avgörande och det finns exempel på att elever får godkända betyg på kurserna, även då de fick F på NP, nationella provet. Hur det blir just i ditt fall - vet vi inte här på Fråga SYV, sorry!. Jag är jätteledsen att behöva svara att jag inte vet, men kan tyvärr inte ge dig ngt. annat svar. Betyg får du från läraren.

    Om du nu läser i åk9 på grundskolan (vilket jag gissar på men vet inte säkert för du skriver inte det rakt ut i din fråga) - då blir du, i fall du får F i matte, tyvärr ej behörig till gymnasiets nationella program; då är det IM, introduktionsprogrammen >> som du blir behörig till. Det är i så fall Preparant, PRO - programinriktat individuellt val (där man kan läsa i samma klass som eleverna på ett av yrkesprogram men just för de ämnen där man inte är godkänd, i ditt fall - matte - läser man separat i en liten grupp eller individuellt med läraren för att läsa ikapp och senare gå vidare till matte 1a, som är en obligatorisk kurs på alla yrkesprogram). Sedan finns det också Yrkesintroduktion och Individuellt alternativ.

    Stämmer det att du söker till gymnasiet till hösten 2018? Vilket program sökte du i så fall - i första hand?
    Om du redan läser på gymnasiet - var god uppge på vilket program du läser.
    Vänligen
    L.

    P.S: utförlig info om olika IM, introduktionsprogrammen finns på Gymnasieguiden.se/program/IM

    Liselotte
    • : Jag har sökt till El och energi it programmet
    • Anna :

      Utan Godkänt betyg från vårterminen i åk9 i matematik är man ej behörig till något nationellt gymnasieprogram, men man är behörig till IM, introduktonsprogrammen. På EL-och Energiprogrammet kan möjlighet finnas att läsa PRO, programinriktat individuellt val (då man i praktiken läser i samma klass som andra elever men för sitt "svaga ämne" dvs det ämnet i vilket man ej fick godkänt betyg på grundskolan - i ditt fall Matematik - får stödundervisning i en liten grupp eller individuellt). Sedan är tanken att man får godkänt på grundskolenivå och går över till att läsa matematik på gymnasienivå; förhoppningsvis kan man ta ut sitt examensbevis om 3 år, samtidigt som den övriga klassen. Prata med SYV på din skola. Lycka till!

    • Liselotte : https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ronnowska-skolan tar, i mån av plats, in elever på PRO, programinriktat individuellt val - till El- och energiprogrammet.
    • : jag fick E ändå hahaha
    • Julia : Så bra! Då är det löst! Lycka till! :)
    Läs alla kommentarer