Johanna
    Hej! Jag fick F i matte och idrott den här terminen (går i 9an) kommer jag ens komma in på en linje på gymnasiet?:( har hört att det finns en chans att komma in på en yrkeslinje även fast man har F i matte också kan man typ läsa upp betyget och jobba matte extra oså, är de sant? Vill verkligen inte gå IM..

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Jag tror du menar http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/programinriktat-individuellt-val program inriktat individuellt val (PRO).
    Läs på länken som jag skickar nu och om det är det du vill gå i fall du inte får godkänt betyg i matte, prata med SYV på din skola om hur du ansöker till PRO.
    Men vi får hoppas du kan få godkänt i matte på vårterminen.
    Känner du till www.matteboken.se ?
    Jag undrar också om det skulle hjälpa dig att ta bort några ämnen så du kan koncentrera dig på matte?
    Du kan diskutera det med dina föräldrar först som kan ringa rektor och fråga om hen kan fatta beslut om reducerat upplägg. Oftast går det via speciallärare och kombineras med att eleven får läsa i mindre grupp och/eller få individuell hjälp av speciallärare.
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare