E

    Hej! Jag har nyligen börjat med Vård och omsorg på komvux, dock fick jag F i matte (1&2). Visst är det okej att få ett studiebevis? Jag känner att ”utbildningen” är viktigare än matten, alltså vård och omsorg (undersköterska). Har klarat alla kärnämnen utom svenska 3 och matten.. En del behöver knappt läsa matte och det, bara undersköterska utbildningen är prio ett. Hoppas på svar snarast.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej E,

    vilken utbildning en undersköterska ska ha för att kunna få jobb är upp till en arbetsgivare, därför att det är inte ett legitimationsyrke. Det går därför /förhoppningsvis/ att få jobb som undersköterska med ett Studiebevis och med F i matte och svenska.

    Men det går inte få ut EXAMENSBEVIS utan godkänt betyg i matematik 1.

    En utförligt förklaring kring att det ej finns strikta regler på vem som får kalla sig för undersköterska och jobba som undersköterska - finns här>>>.

    Bästa hälsningar

    ANNA